måndag 5 januari 2009

Skådespelet på slottet

Jag tittade härom kvällen på ett TV - program, som handlade om några artisters umgänge på ett slott. I regin ingick att en viss Gardell skulle bli sur och lämna sällskapet. Till min förvåning noterar jag att det finns många som tror att händelsen var "på riktigt". Vad skulle ett sådant här program vara utan händelsen? Och vad skulle det vara om det presenterades som teater. Effekten nås om vi fås att tro att det är verklighet, men egentligen är förutbestämt och regisserat.

Manipulation

utsätts vi för ofta. Kanske måste vi leva med det. Men nog vore det väl nyttigt om vi förmådde genomskåda och reagera. Att vi, till exempel, när en tillverkare av ett schampo ändrar förpackningen så att det är näst intill en omöjlighet att undvika att överkonsumera. Mitt eget schampo hade för ett antal år sedan ett hål i flaskan som krävde en liten tryckning. Så ändrades förpackningen till en flaska med större öppning och konsumtionen ungefär fördubblades. Vem tror att förändringen gjordes för konsumentens bästa. Numera köper jag annat schampo. Det blev min form av respons.

Dagens bidrag till vårt nyspråk (ur min egen ortstidning): Hösten 2077 arresterades Winehouse tillsammans med maken Blake Fielder - Civil i norska Bergen. Nu ställs hon till rätta för olagligt...

Inga kommentarer: