DAGENS REFLEKTION 15 november: Politikerrollen har inte förändrats sedan 70-talet
Dagligen får vi exempel på brister i den poltiska styrningen. Kan gälla Region Uppsala och dess styrning genom sjukhusstyrelsen, det kan gälla Uppsala kommun och Äldrenämndens styrning av äldrepolitiken o.s.v.
Nedanstående skrev jag för ganska länge sedan, men texten är lika aktuell i dag. Jag har ett tillfälligt nämnduppdrag och har kunnat konstatera att politikerrollen inte förändrats sedan jag satt i nämnd på 70-talet
Omorganisationer
inom offentlig sektor är ofta föranledda av problem, som
sammanhänger med brister i ledning och styrning.
Många
små kommuner med svagt skatteunderlag ledde fram till de
kommunsammanläggningar, avslutade i början av 70-talet, som gett
oss, i stort sett, nuvarande kommunindelning.
Cirka
tio år senare infördes i några kommuner kommundelsnämnder, som
fick ansvar för skola. hemtjänst och äldreboenden, förskola och
viss kulturverksamhet. Målet var att skapa närdemokrati.
Några
år senare började styrningsformen, en tvåpartsstyrning, som
benämns beställa – utföra, införas i många kommuner och
landsting. Tydligare åtskillnad mellan politiken och utförandet
skulle åstadkommas. Beställarnämnder uttrycker i avtal politiska
krav på, i första hand, kvalitet, verksamhetens omfattning och
ekonomisk ersättning i avtal med utförarnämnder och externa
utförare. Den teoretiska grunden kan vi finna i det kommunala
ekonomisystem, i vilket budgeten är uppdelad i ansvar och ändamål.
Nu
hörs i den politiska debatten allt oftare förslag såsom: låt
staten ta över även driften av landets skolor, låt staten ta hela
ansvaret för sjukvården och lägg ner landstingen.
I
Sverige lever vi under tre beslutsnivåer, Europeiska unionen,
staten och landsting/regioner/ regionkommuner/kommuner. Landsting
och regioner är inte i någon fråga överordnade kommunerna; därför
tre nivåer.
Europeiska
unionen bildades som en freds- och miljöorganisation.
Organisationen ägnar sig emellertid åt allt fler frågor. Detta
tillsammans med att de politiska beslutsfattarna befinner sig långt
från medborgarna, inte bara geografiskt, har medfört ett
demokratiunderskott.
Staten
har, genom riksdagen, ensam ansvar för lagstiftning, utfärdande av
förordningar och kontroll av dessas efterlevnad. Effektiviteten kan
sägas vara hög när det gäller att åstadkomma styrning i teorin
men mycket låg i praktiken. Det illustreras tydligt med den
bristande likvärdigheten på skolområdet. Men inom även sjukvården
finns vad många anser vara oacceptabla skillnader mellan olika delar
av landet. Staten har ansvaret, men har inte lyckats leva upp till
det.
Staten
har regionala kontor i varje län i form av länsstyrelser. Dessa
framstår mer som fristående myndigheter och mindre som de regionala
statliga kontor de ska vara. Härtill torde den ålderdomliga
ordningen med landshövdingar bidra starkt.
Landsting,
regioner och regionkommuner har ansvar för sjukvården, utom,
vanligtvis, hemsjukvård, vissa tillfälliga sjukvårdsinsatser, som
inte kräver läkarbedömning, allmän omvårdnad och
vardagsrehabilitering, för vilka ansvaret åvilar kommunerna. Region
är område, som bildas vid sammanläggning av flera län.
Regionkommun är benämning
på landsting som övertagit vissa uppgifter, som statliga
myndigheter, främst länsstyrelserna, i dag sköter. Regionkommuner
och regioner har konstitutionellt sett samma ställning som
landstingen.
Styrningen
av landstingen uppvisar stora problem. Vi har direktval till dessa i
form av landstingsval; dock visar både verkligheten och
statsvetenskaplig forskning att den politiska styrningen är nästan
obefintlig. Politisk styrning innebär, i korthet, tydliggörande för
verksamheten den politiska viljan och förverkligandet av denna.
Något
som saknas i mångfalden av utredningar är belysningen av problemet
att vissa verksamheter inom offentlig sektor behöver planeras inom
geografiska områden, som inte följer uppritade gränser och som
från tid till annan behöver ändras. Främst gäller detta
sjukvården och kollektivtrafiken.
Förutom
landstingen är
Regionförbund viktiga
aktörer. Regionförbunden ska ägnar sig vanligtvis åt att utarbeta
och fastställa strategier för länens utveckling. Förbunden är
alltför okända bland medborgarna och detta tillsammans med att
styrelserna består av, från kommunerna och landstingen indirekt
valda politiker, innebär att konstruktionen är ur demokratisk
synpunkt tveksam. Landstingen och kommunerna betalar årsavgifter,som
täcker förbundens kostnader.
Härtill kommer ett antal samverkansorganisationer och olika förbund
på luftvårds- och vattenvårdsområdet. Sådana organ fyller
funktionerna att vara mötesplatser och att vara expertgrupper, som
är till stöd för beslutsfattarna i landstinget och kommunerna.
Kommunerna
har visat sig vara den del av offentlig sektor, som bäst
uppfyller krav på demokrati och effektivitet, trots ibland stora
brister även där. Rimligt vore att se kommunerna som den naturliga
arenan för all offentlig verksamhet. De sektorer för vilka
samverkan mellan flera kommuner är nödvändig och vid tidpunkter
när behov av nya samverkansområden uppstår måste staten ges
ansvaret att besluta om indelning i sådana områden. En
samverkansregion för sjukvården torde i få fall få samma
geografiska omfattning som en dito för kollektivtrafik.
Staten
måste alltså koncentrera sig på att få genomslag för lagar och
förordningar, och på att skapa samverkansregioner på områdena
specialistsjukvård och kollektivtrafik. En kommunreform där
kommunerna blir ansvariga för offentligt finansierad verksamhet, där
antalet kommuner minskas radikalt och där kommunernas storlek
följaktligen ökas är central i en kommande anpassning av styrning
av svensk välfärd.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida