EMOTIK - NYTT SKOLÄMNE!
Emotik
som skolämne
De
ökade ämneskunskaper skolan ger hjälper oss att förstå. Men de
bilder som regelbundet förmedlas till oss visar att någonting mer
behövs. Vi tycks behöva, någonting som det talas allt mer om, en
livskompetens. Vi behöver ökad livskunskap. Livskunskap är enligt
WHO ”en förmåga att på ett ändamålsenligt sätt möta och
hantera vardagslivets olika krav och utmaningar”.
Carl-Gerhard
Gottfries och Sven-Olof Olsson har i boken ”Emotik – emotionellt
lärande i skolan” förklarat varför skolan behöver arbeta med
emotionell utveckling för barn och ungdomar.
I
sammanfattning är Gottfries och Olssons budskap:
*
Vuxna måste ge barn och ungdomar handledning i socialt och
emotionellt
lärande
*
Sjuttio procent av kommunikationen mellan människor anses ske med
det emotionella språket.
*
Många barn har aldrig fått lära sig vad impulskontroll är och det
påverkar deras förmåga att hantera olika livssituationer.
*
Det finns i dag ingen systematisk utbildning i skolan om socialt och
emotionellt lärande.
*
Om man på ett tidigt stadium redan i förskolan ger barn
undervisning i emotionell förmåga kunde kanske
ungdomsbrottsligheten minska.
*
Det borde finnas ett eget skolämne, Emotik.
*
Mobbning måste betecknas som ett symtom på misslyckat emotionellt
lärande.
*
Brister i emotionell förmåga hämmar det intellektuella lärandet
Vilka
tecken finns då på de bristerna? Tecknen är många. Inlärandet i
svensk skola har försämrats (det inlärande, som mäts i
PISA-rapporten). Rapporterna om att det inte råder ordning i
klassrummen är många. Mobbning är ett stort problem. Meetoo -
rörelsen har blottlagt brister i social kompetens och
inlevelseförmåga. Kännande eller emotion ser vi i mimik och
kroppsligt beteende. Skolan
undervisar i minst tre verbala språk, men ingen undervisning finns i
det emotionella språket. Läroämnet emotik bör införas i skolan.
Lektioner kan omfatta träning av emotionellt språk, impulskontroll
och etik och moral
Det
finns starka bevis för att socialt och emotionellt lärande
förbättrar skolprestationerna. Det finns studier, som visar att
träning, under barnaåren, som stärker förmågan till
självkontroll, har ett tydligt samband med god hälsa och mindre
användning av droger senare i livet (främst Dunedinstudien i vilken
över tusen barn i staden Dunedin följdes upp till drygt
trettioårsåldern)
Argumenten
för att införa ett skolämne Emotik är många och starka.
Emotionella färdigheter underlättar intellektuellt lärande. Omvänt
kan med fog antas att försämringar av skolresultat och resultat av
IQ-mätningar har ett samband med brister i emotionella färdigheter.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida