Angrip sjukdomen, inte symptomen
Följande skickade jag till UNT:s ledarsida
Det är sjukdomen, inte symptomen, som ska angripas
Det är sjukdomen, inte symptomen, som ska angripas
Politiska
partierna, men även Upsala Nya Tidnings ledarsida, såsom i ledaren
23 januari, begränsar resonemanget om ordningsproblemen i skolan
till vissa symptom, i stället för att gå in på grundproblemet,
själva sjukdomen.
De
försämrade skolresultaten torde hänga intimt samman med
ordningsproblemen. Löses inte dessa kan kvalitetskraven inte
uppfyllas.
I
debatten om skolans ordningsproblem beskrivs dessa som störningar av
mobilanvändning under lektionstid.
Mobbning,
mobilanvändning, kepsar på, trots påpekande om att det inte är
OK, störande prat och kastande av papperstussar är symptom på
misslyckat emotionellt lärande. Brister i emotionell förmåga
försvårar det intellektuella lärandet. Många barn har aldrig fått
lära sig vad impulskontroll är. Skolan har inget sådant lärande.
Redan i förskolan borde barn ges undervisning i emotionellt lärande.
UNT:s
ledare pekar förtjänstfullt på att det är synen på kunskap, som
måste vara det centrala för svensk skola. För att åstadkomma
detta är en förutsättning att barns emotionella förmåga stärks.
Då räcker inte med att stifta enstaka lagar om mobilförbud och
förbud mot störande prat. Då måste ett skolämne, emotionellt
lärande, föras in på schemat.
Det
här resonemanget måste partierna ta upp och borde ha tagits upp i
ledaren.
Harald
Nordlund
Uppsala
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida