söndag 22 september 2019

Fredsfrågan är väl angelägen för alla människor - och Facebookgrupper

Härom dagen inträffade något oväntat. Jag lade ut på en facebookgrupp information om det Fredssamtal som ägde rum i torsdags på Sensus i Uppsala. Jag fick då ett påpekande från en gruppmedlem att mitt inlägg inte har med denna grupp att göra. Vederbörande har rätt. Ett möte om hur vi åstadkommer en fredskultur överensstämmer kanske inte med den aktuella gruppens regler. Jag gjorde ett formellt fel.
Dock, ser jag att det finns ämnen, som inte i något sammanhang borde leda till protest. Dit hör fredsfrågor, demokratifrågor och miljö- och klimatfrågor. Vilken syn har man om man reagerar på att några personer vill fästa andras uppmärksamhet på vikten av ett fredsskapande arbete? Fredsfrågan trodde jag är angelägen för vilken facebookgrupp som helst. Nja, inte vilken som helst. Lyssnar vi på de politiska partierna hör vi tydliga skillnader. Krigsretoriken i stället för fredspolitiken präglar vissa. Men bortsett från partier, som saknar en fredspolitik,  tror jag att övertrampet kan av de flesta bortses ifrån.

För inte kan det väl vara så illa att fredsfrågan får nämnas på endast Facebookgruppen Fredskulturnätverket

Inga kommentarer: