söndag 8 februari 2009

Toppstyrningen allt tydligare

Nu har näringslivet fått sina klarsignaler om att bygga nya kärnkraftverk. Men med marknadsmässiga villkor. Man försvarar nu en omodern lösning med att man vill se även hållbara lösningar. Och vi tycks gå på tricket. Men tänker vi efter inser vi att den här signalen kommer att dämpa satsningarna på alternativ till kärnkraft och användning av fossila bränslen.

Förutom att överenskommelsen innebär steg bakåt visar den att toppstyrningen i partierna blir allt tydligare. Jag har reagerat mot den i mitt eget parti. Vore jag centerpartist skulle jag vara mycket upprörd. Den enda fråga där centern visat egen ideologisk profil byter man fot i under ett möte med en begränsad grupp. Deras ledare har mage att i TV säga att man fortfarande är emot, men att man säger ja till utbyggnad. Vilket bottennapp. Och vilken mesighet från medierna att inte tydliggöra svamlet. Nåja, centern har inget berättigande. Nu återstår för vissa andra partier att övertyga om deras berättigande. Min tveksamhet därom blir allt starkare.

Inga kommentarer: