måndag 4 maj 2009

Slarvigt språk

Läser i min tidning i dag: "NN (i stället för namnet) har bara skejtat i tre veckor." "Men man kan inte samtidigt både ha starkare gemensamt demokratiskt beslutsfattande och ograverat självstyre för medlemsstaterna." "Betydelsefulla delar av den svenska utbildningsmodellen sätts på spel då regeringen bara erbjuder 14 månaders omställning för studentkårerna.."
Nog begriper jag att man inte menar vad man skriver, men jag kräver ändå att man skriver vad man menar.
NN har naturligtvis inte bara skejtat, han har gjort annat också. Nästa mening borde lyda antingen " ..ha både starkare gemensamt beslutsfattande och ograverat..." eller "...både ha starkare gemensamt demokratiskt beslutsfattande och ha ograverat..."
I nästa mening borde "bara" inte vara en bestämning till "erbjuder" utan till "14 månaders.." Man menar ju "bara 14 månaders" och inte "bara erbjuder".
Vad spelar det här för roll? Jag förstår ju och det gör väl de flesta andra också, men jag tycker det spelar roll att slarvet med användningen av vårt språk blir värre och värre

Inga kommentarer: