DAGENS REFLEKTION 3 november: Ja till NATO-medlemskap, nej till Fredsdepartement
Våldet
och ofreden måste mötas med folkbildning, upplysning och forskning
för fred och med förmedling av kunskaperna till civila och militära
ledare. Det handlar nu, till exempel, om att stärka Organisationen
för säkerhet och samarbete i Europa, OSSE. Denna organisation har
tvingats kämpa mot våldsfrämjare i Ukraina och Ryssland med
alldeles för små personella och ekonomiska resurser.
Vi
behöver tänka mer och längre. Freds- och konfliktforskningens
resultat bör bli lättare tillgängliga. Den post i statsbudgeten
som administreras av Folke Bernadotteakademin och kallas ”Statligt
stöd för information och studier om säkerhetspolitik och
fredsfrämjande utveckling” måste utökas.
Världens
skolor är den plats där nya generationer kan få den kunskap som
bidrar till att krigen kan avskaffas. Denna livskunskap bör förstås
inrymma konflikt-, relations- och fredskunskap. Idéerna om
medmänsklighet och allas lika värde är grunden, så som den
svenska skollagen föreskriver men som lagstiftaren inte lyckats få
bra genomslag för.
Nu diskuteras livligt
medlemskap i NATO. Vi behöver en politisk debatt som handlar om
vägval. Ska vi satsa mer på en alleuropeisk freds- och
samarbetsorganisation med små resurser? Eller ska vi låsa in oss i
en krigsplanerande och farligt kärnvapenutrustad organisation som
redan har enorma förstörelseresurser? Jag
vill se en opinionsundersökning med dessa svarsalternativ.
Fredsallians eller militärallians?
För mig fullständigt obegripligt att mitt parti, som vill kalla sig socialliberalt säger nej till mina två motioner, en om Livskunskap som skolämne och en om inrättande av ett fredsdepartement. Man har som en huvudfråga medlemskap i NATO, en organisation med president Trump som dominerande figur och med flera medlemsstater, som förfogar över kärnvapen
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida