tisdag 14 augusti 2018

Så bra om partiernas ointresse för erfarenhet

Så bra och träffande. Partiernas tal om årsrika oc h att ta vara på erfarenhet är mest prat.

Ur nättidningen News55:


"Med bara en månad kvar till valet kan jag inte vara tyst längre. Jag är oerhört besviken på våra politiska partier. De nonchalerar oss äldre. Trots att mer än var fjärde väljare är 65 år eller äldre, är det mycket tunt med äldre kandidater på partiernas valsedlar. Min slutsats är att de helt enkelt struntar i oss. På samma sätt som arbetsmarknaden vill göra sig av med äldre arbetskraft så värdesätts inte erfarenhet  i de folkvalda beslutande församlingarna.
Jag läste en artikel i Senioren, SPF-Seniorernas medlemstidning, där de har granskat riksdagspartiernas vallistor. Det var ingen rolig läsning;  Om det blir samma valresultat som 2014 så skulle futtiga sju kandidater som är 65 år eller äldre komma in i riksdagen. Av totalt 349 ledamöter.  Vi 65 plussare utgör drygt 27 procent av väljarkåren, men vi skulle bara vara 2 procent av ledamöterna i Sveriges riksdag. Deras kartläggning visar också att sämst är: Socialdemokraterna, Miljöpartiet , Vänsterpartiet och Centerpartiet, som skulle sakna en senior i riksdagen.
Om riksdagsledamöterna ska vara i proportion till väljarkårens åldersstruktur, skulle det vara 96 seniora ledamöter i riksdagen.
Så blir det givetvis inte och så är inte vårt valsystem uppbyggt. Men bara sju seniora ledamöter är uselt
Partierna har gjort många utspel om oss erfarna under året för att visa att de är medvetna om de orättvisor som drabbar äldre och att de vill åtgärda dem. Bara partierna får våra röster. Men gör de sedan som de har lovat att göra?
Partierna påpekar samtidigt betydelsen av att vallistorna ska spegla befolkningens sammansättning.
Att det bara har varit tomt prat kan vi alla se idag.
Så har det inte alltid varit. När det för många år sedan konstaterades att det var för få unga i politiken, agerade partierna, tog sitt ansvar och fick in fler unga i verksamheten. Men nu när det gäller oss äldre bryr de sig inte.
Det gör mig ledsen och arg. Vi finns också. Vår erfarenhet har ett värde och svensk politik skulle må bra av att få in fler äldre i beslutsfattande församlingar.
PRO:s ordförande, Christina Tallberg uttryckte det här på följande sätt: ” Det är ett kraftigt demokratiskt underskott i Sveriges riksdag”.
Jag själv hade hoppats att höstens val skulle rätta till den här obalansen, men icke…..
Jag har inget emot vår äldreminister Lena Hallengren, men jag skulle föredra om en äldreminister i Sverige också var äldre. En minister som vet vad det innebär att vara och bli äldre i Sverige. Som har erfarenhet. Detsamma gäller en kulturminister, skolminister, finansminister och andra ministerposter. Erfarenhet och kunskap från de områden man ansvarar för gör förutsättningarna för ett bra jobb mycket bättre, tror jag. Jag tror att det är en fördel om man som riksdagsledamot också har varit ute i den verklighet som vi alla lever i och att yrkeslivserfarenheten inte bara grundar sig på politiskt arbete.
News55 är partipolitiskt obunden – men vi står alltid på 55 plussarnas sida. Jag har stor respekt för Liberalernas Barbro Westerholm. En i mina ögon mycket klok kvinna, som 85 år gammal ställer upp för en ny mandatperiod i riksdagen. Hon vet vad det innebär att vara äldre. Hon har erfarenhet. Vi behöver fler ”Barbro Westerholm” i Sveriges riksdag.
Jag vill understryka att jag inte har något emot yngre politiker. Men jag saknar de äldre. Jag tror att just kombinationen av yngre tillsammans med de äldres erfarenhet kan var mycket fruktsamt. Obalansen i ålder på riksdagsledamöterna i Sveriges riksdag måste vi åtgärda i det kommande valet.
Och det finns fortfarande en chans. Vi kan fortfarande påverka riksdagens sammansättning, trots partiernas ovilja att lyfta fram äldre med erfarenhet. Enligt Valmyndigheten ska det finnas 830 seniorer på riksdagspartiernas valsedlar till riksdagen.  Gör som jag i det kommande valet. Kryssa för en senior på valsedeln."


Inga kommentarer: