lördag 16 maj 2009

Ny flygplats

Jag läser med stor behållning Kersti Kollbergs spalt i UNT. Det torde bero på, främst, att jag gillar de åsikter hon framför. I dag skriver hon om kommande klartecken från Uppsala kommun till civil flygplats på Ärna. Uppsala har många positiva sidor, kända vida omkring. Men Uppsala är förknippad med även mindre smickrande omständigheter. Luften i centrala Uppsala är hälsofarlig. Pannor läggs i djupa veck för att finna lösningar på det problem, som handlar om att samtidigt som man vill eftersträva god tillgänglighet till centrum minska miljöolägenheterna i form av buller och oren luft. Hittills har åtgärderna inte givit de effekter som leder till måluppfyllelse. I detta läge tycks man vara beredd att tillstyrka tillkomsten av civil flygplats nära centrala Uppsala. Experter har visat att luftföroreningarna kommer att öka liksom bullret. De positiva näringslivseffekterna, som verkligen kan ifrågasättas, ska dock få väga tyngre. Jag instämmer med den folkpartistiske politikern, som tydligt markerat att politiker inte har att göra med huruvida verksamheten kan bli lönsam. Men miljöfrågorna är ett politiskt ansvar. Jag förväntar mig av politikerna ett tydligare ansvarstagande än man nu visar. Jag kräver att de politiker jag ska kunna stödja markerar att effekterna på miljön av en ny flygplats inte kan accepteras.

Inga kommentarer: