onsdag 9 september 2009

Vi kan om vi vill

Dagen ägnats åt patientsäkerhetsfrågor, influensaproblematiken och info om akuten vid Sveriges bästa sjukhus, Akademiska sjukhuset.

Nästan varje dag får vi information om möjligheter att få all den energi vi behöver, från förnybara källor. Vinden är utnyttjad bara till en liten del, biogasframställning etableras på allt fler platser och nu hör jag på radion om hur redan utnyttjade älvar kan ge större effekt än för närvarande utan ytterligare våld på naturen. Vi kan avveckla det fossila och annat icke förnybart. Det handlar om att vilja.

Fick en förfrågan om att delta i provval inför nomineringarna till riksdagsvalet. Jag föll för de argument, som några har fört fram. ”Du var bland topp tio i fråga om aktivitet under 1998-2002.” ”Under Dina år fick vi regelbunden information om vad som hände i riksda´n.”


För några dagar sedan kom jag cyklande St.Persgatan österut. Jag stannade vid de nedfällda järnvägsbommarna. Ett tåg passerar. Bommarna går upp och jag avvaktar gult ljus.
En flicka, jag gissar i tolvårsåldern, vid min sida säger till mig: ”Duktigt att Du väntar.” Jag svarar: ”Duktigt av också Dig att vänta.” Mannen, jag antar hennes pappa, i flickans sällskap tillägger: ”Dom får lära sig det i skolan.”
Sedan sa vi ”Hej då”.
När jag cyklade vidare tänkte jag: detta borde de många fotgängarna och cyklisterna, som redan befann sig på eller passerat spåren, ha fått höra.
Tack skolan och tack Du unga flicka, som inte gör som vuxna gör.
Visst finns det hopp.

Inga kommentarer: