Livskunskap i skolan
Ett intressant tillägg i
debatten om skolans uppväxtstödjande verksamhet utgör en antologi ”Livskunskap i skolan” med underrubriken ”Röster från klassrum och
samhälle”. Frågor, som ställs i debatten handlar om hur vi bäst kan stödja
barns och ungdomars uppväxt till friska och trygga samhällsmedborgare och hur
vi kan förebygga många svårigheter, som kan hota. I många skolor har man mött
dessa frågeställningar med att införa ett särskilt skolämne, ”Livskunskap”. Man har i dessa skolor givit ämnet ett innehåll,
som handlar om samtal om människosyn, självförtroende och självkänsla, vänskap,
kärlek och känslor, andra kulturer och kulturkrockar, livsstil och samlevnad,
drogproblem och relationer och existentiella och etiska frågor. Häromdagen
förde jag samtal med några lärare, som har positiva erfarenheter av Livskunskap
som skolämne. Med positiva erfarenheter menas, främst, nöjd skolpersonal och
elever, som upplever ökat självförtroende och ökad respekt elever emellan.
Flera av de i antologin medverkande förespråkar införande av livskunskap som
skolämne.
Jag kan inte och ska inte
vara någon, som anger att livskunskap ska utgöra ett särskilt skolämne. Det
viktiga är att livskunskapsfrågorna ingår i undervisningen. Jag vill vara en
opinionsbildare. I mitt inlägg i antologin tar jag upp en ickevåldskultur som
en förutsättning för ett hållbart samhälle och jag kritiserar våra partiledare
för att vara ointresserade. Som stöd till lärarna bör en nationell kursplan för
Livskunskap utformas. I de fall det finns svårigheter att på ett effektivt sätt
integrera livskunskap i övriga ämnen måste ett särskilt ämne inrättas.
Livskunskap
handlar om även att skapa en ickevåldskultur. FN: s generalförsamling
underströk år 2000 regeringarnas roll men också att hela det civila samhället
bör aktivt delta i en världsvid mobilisering mot våld. Vad har våra regeringar
gjort under de elva år som gått? Jag vill fråga riksdagsledamöterna från vårt
län vilka initiativ dessa är beredda att ta för att få genomslag för
livskunskap i skolan, för att få en spridning av en ickevåldskultur och för en
ökad användning av fredsforskningens resultat i
konfliktlösning.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida