Landstinget såg över
Av någon anledning fann jag lust att plocka fram en gammal artikel; från 2015. Jagtror att UNT publicerade den.
Men tänk så fel jag hade i inledningen. I övrigt: ledsen att jag hade så rätt.
Landstinget
ser över
Nu tas ett kort och försiktigt, men
viktigt, steg inom landstinget för att påbörja en utveckling mot
politisk styrning. När vägen är okänd är det kanske klokt att ta
korta steg för att minska risken för att snava. Men det brådskar
med att få vägen upptrampad och därigenom möjliggöra resoluta
kliv.
I
en pågående översyn av styrningen av vårt landsting har
Landstingsstyrelsen gjort sex viktiga konstateranden.
1.
”Landstinget
är en politiskt styrd organisation och styrs ytterst av politiska
beslut.
Förutom den politiska styrningen
regleras landstingets verksamhet av de lagar och förordningar som
styr offentlig förvaltning i Sverige”
Jag finner synsättet, att lagar och
förordningar inte är politiska verktyg för styrning, märkligt.
Landstingets politiker styr genom politiska beslut, staten styr genom
av riksdagen beslutade lagar och förordningar.
2. Landstingsstyrelsen har
uppfattningen att staten under senare år har blivit
en mer aktiv part i landstingens
arbete genom bland annat utvecklad kunskapsstyrning och styrning med
hjälp av ekonomiska incitament inom prioriterade områden.
Jag delar inte den uppfattningen.
Visst har verktyg skapats, men staten tycks inte veta hur man ska
använda verktygen. Som på flera andra områden, till exempel
skolområdet, har styrning genom tillämpning av sina egna lagar och
förordningar, misslyckats.
3.
”Landstinget
deltar också aktivt i och påverkas därmed av det regionala
utvecklingsarbetet inom ramen för regionförbundet”.
Regionförbundet kommer att upphöra
när region Uppsala bildas. Landstinget tar då över
Regionförbundets uppgifter och landstingsfullmäktigevalet blir ett
regionfullmäktigeval. Nödvändigt steg, som borde tagits för länge
sedan. Regionförbundet är för oss medborgare en organisation i
vilken vi inte har någon insyn. Jag vill emellertid se förändringen
som ett första steg mot landstingets avskaffande. Det rimliga är
att kommunerna får överta landstingets uppgifter och kommuner får
bilda samverkansregioner för verksamheter, som kräver samarbete
över större geografiskt område, såsom sjukvården och
kollektivtrafiken.
4.
”Landstinget
är en aktiv part i andra regionala sammanhang, främst i
Samverkansnämnden för Uppsala–Örebro sjukvårdsregion men även
i, till exempel, Mälardalsrådet”.
Det är sant att landstingets
politiker är aktiva i samarbetet. Men räcker det med att vara en
aktiv part? Vad resulterar aktiviteten i? Vi medborgare måste få
kunskap om detta. En utvärdering måste göras.
5.
”Det
politiska ledarskapet handlar om att styra och leda genom dialog och
förankring”.
Dialog och förankring är viktiga i
en politisk process. Det politiska ledarskapet handlar dock om mycket
mer. De tänkta förändringarna, som innebär att budget fördelas
på nämnder och inte på förvaltningar, är självklara.
Fullmäktiges fördelning av budget på förvaltningar måste anses
ha varit lagstridig. Ett fullmäktige har inga förvaltningar utan
endast nämnder och styrelser. I praktiken krävs att nämnderna tar
ansvar, vilket innebär att man gör ständiga uppföljningar, fattar
beslut om förändringar på grundval av uppföljningen och utkräver
ansvar. För närvarande är bristerna härvid skrämmande stora.
6.
I nämndernas styrning av verksamheterna ska i allt högre grad
användas, så kallade, styrkort. Styrkortet består av strategiska
mål, framgångsfaktorer och årliga mål. Egentligen har styrkort
funnits sedan långt tillbaka i tiden, i form av mål och strategier
men har fått ny utformning och benämning. Den tydlighet, som skapas
genom styrkort är positiv, men får inte leda till att ansvaret
flyttas från nämnderna till verksamheterna och att
landstingsstyrelse och landstingsfullmäktige söker utkräva ansvar
av verksamheterna med stöd av styrkorten. Farhågan känns befogad
när man läser landstingsstyrelsens konstaterande: ”Landstingets
styrning kräver att verksamheterna
följer upp och utvärderar ekonomi
och verksamhet”. Styrkorten har beslutats av politiska organ och är
dessa organs ansvar.
I en debattartikel i UNT 8 september
skriver Börje Wennberg om nödvändigheten av förbättrad styrning.
Han och andra politiker har under många år känt till den
nödvändigheten utan att förändringar genomförts. Greppet att
skylla på en tidigare majoritet var i fulaste laget. Av artikeln kan
man få uppfattningen att man fortfarande tror att styrning är, i
första hand, en organisationsfråga. Bristen på insikten om
politikens tillkortakommanden visades också helt nyligen då man,
utan att medge egna fel, sparkar en tjänsteman, på grund av brister
i uppföljning.
För att lyckas åstadkomma den
radikala förändring av styrningen av landstinget som krävs måste
emellertid politikerrollen förändras. Det är möjligt, tror jag.
Men endast om landstingets politiker tvingas genomgå en utbildning i
politisk styrning.
Harald
Nordlund
f.d.
kommunalråd och f.d. riksdagsledamot (FP)
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida