onsdag 21 oktober 2009

Rovdjur och provval

I dagens UNT:
Rovdjurspolitiken
Maria Ripenberg sågar regeringens rovdjurspolitik. Rovdjur kan aldrig vara lokala, undervisar Maria en regering, som borde inse det, men tydligen inte gör det. Jag minns de år jag hade möjlighet att debattera dessa frågor; jag minns hur jag debatterade med mina , så kallade, borgerliga vänner och inte med de som betraktades som motståndare. Nu har naturointresserade krafter vunnit i rovdjurspolitiken.
Men tack Maria för Ditt ”Uppriktigt sagt”

Hoppsan,
Stirrigheten i nomineringstider är påtaglig. Men nog har vi en ordning där vi kan känna trygghet i att processen är OK. Medlemmarna i partierna ska ändå vara noga med att följa upp att ens provvalsröstning har registrerats. Provval är förvisso rådgivande, men spelar i alla fall en mycket stor roll. Alltför stor anser jag. Endast 30 – 35% av medlemmarna deltar och inte annat än hänsyn till kön, ålder, geografisk hemvist och etnisk bakgrund kan bryta provvalsresultatet
.
Kommer gärna till andra platser än Stadsbiblioteket i Uppsala och samtalar om politisk styrning
"Politik på Gott och Ont" en bok av Harald Nordlund

Inga kommentarer: