söndag 4 oktober 2009

Om vårt språk och om en ny flygplats

Språkvårdare har lusläst en hel tidning, läser jag Språket var glädjande gott, konstaterade man. Den här läsningen var nyttig för mig. Nu får jag försöka inse att det är jag själv, som har en felaktig uppfattning om vad, som är ett bra språk i tidningar, kanske gammalmodig. Jag sitter varje morgon och reagerar över särskrivningar, felstavningar och märklig ordföljd. Det var mest slarvfel man noterade; till exempel mellanslag. Menar man särskrivning så tror jag tyvärr inte att det är fråga om slarv. Man tror säkert att man ska särskriva i tid och otid. Hur jag kan påstå det? Jo, för jag ser hur vanlig särskrivning är.

Ärnadebatten i Uppsala fortsätter. Tråkigt dock att den nu handlar om personer och vad den ene och den andre sagt och menat. Grundfrågan är väl den vanliga motsättningen mellan näringslivsintresse och miljöintresse. Det är om detta debatten bör handla. Tydliggöras måste också kommunens roll. Det är inte kommunen, som beslutar om ett företag ska etablera sig. Det är inte kommunen, som ska driva flygplatsen, inte heller lägga några pengar i driften.
Men det är politiskt ansvar att värna om miljön liksom om att så långt möjligt underlätta för näringslivet. Bred enighet torde råda om att nya flygplatser genererar mer flygtrafik. I ärnafallet har Uppsala kommun tydligt tagit ställning. Näringslivsintresset ska gå före miljöintresset. Ställningstagandet har gjorts i demokratisk ordning, varför det ska accepteras. Men det kan kritiseras. Och bör kritiseras.

Inga kommentarer: