torsdag 18 februari 2010

Måste vi förstå hur medierna gör sitt nyhetsurval?

Många är de politiker, som säger sig inte förstå mediernas urval av nyheter. Jag tror inte det är viktigt att förstå. Och att reagera över det är att slösa med energi.
Visst har jag ställt mig själv frågan "Hur kommer det sig?", då och då. Visst har jag svårt att förstå varför ett "hemma hos - möte" med tre vidtalade personer ger en halv tidningssida och möte med patienter på Akademiska sjukhuset ger inte en rad. Men jag inser att jag varken kan eller ska bedöma vad som är nyhetsvärde. Vi ska vara tacksamma för och rädda om våra fria medier.
Det viktiga när jag på måndag upprepar min träff på Akademiska sjukhuset är att få synpunkter, som jag kan använda för att påverka politiken. För det är väl därför vi ägnar oss åt politik. Eller...?

Inga kommentarer: