lördag 6 februari 2010

Granska partiernas listor i god tid

Nu är det snart dags att börja granska partiernas listor i de tre valen i september. Vi har ju personval, vilket väl betyder att vi väljare med våra kryss på valsedeln kan avgöra vilka personer vi vill ska representera oss i riksdag, landstingsfullmäktige och kommunfullmäktige. Men kan vi det? Nej knappast.
Jo, säger då någon, det finns en del som "inkryssats", eller "kryssat in sig". Det är i detta uttryck problemet ligger (jo, jag hävdar att vi här har ett problem). Det är inte väljarens kunskap om kandidaten som styr kryssandet utan i de fall inkryssning lyckats är det resultatet av effektiv marknadsföring.
När jag själv ska kryssa frågar jag mig vilken person, som företräder ett socialliberalt synsätt, vilken person står upp för idéerna, även i situationer då risk fnns att inte bli kryssad och vilken person kan bli en ny sorts politiker, en framtidens politiker. Jag vill ha politiker som inte är som alla andra, jag vill kryssa kandidater, som jag tror är beredda att ifrågasätta dagens politikers sätt att bedriva politik på. Det är inte självklart att dessa politiker är unga människor. De unga kandidaterna har i alltför många fall formats av partistrukturen och släppts fram först sedan anpassningen gått för långt.
Nytänkarna och ifrågasättarna kanske inte stängs ute, men placeras ofta på "ofarliga" platser på listorna. Genom ökad kunskap om hur vi kan, genom att bli ganska många som kryssar, störa partistrategerna, kommer vi att på lång sikt påverka personvalsystemet och också förhoppningsvis få strategerna att bli mer positivt inställda till nytänkare.

Inga kommentarer: