måndag 21 januari 2013

Om mig i Kurren


När jag suttit en stund i en soffa i centrala Luleå sa någon att Norrbottens-Kuriren hade skrivit om mig. Jaså sa jag. Men även om jag var omedveten kunde jag konstatera att fakta var korrekta och artikeln balanserat skriven. Jag får överväga att bli prenumerant på Kurren

70 år: Harald Nordlund

70 år fyller den 15 januari förre riksdagsledamoten och kommunalrådet Harald Nordlund, Uppsala.
Han är född i Pålänge och varje år besöker han sina syskon i Norrbotten.
Harald Nordlund är fil. kand. och har studerat ämnesområdena statistik, samhällsvetenskap. Han har gått propedeutisk kurs i juridik, studerat företagsekonomi, sociologi, statskundskap och nationalekonomi.
1962 började han arbeta som timlärare i Kalix, från 1969 till 1972 arbetade han som kursledare och lärare vid Statens institut för företagsutveckling.
Från 1972 till 1989 har han arbetat vid Uppsala kommuns socialförvaltning som vikarierande socialdirektör, avdelningschef för familjerätt, familjehem, socialjour, familjerådgivning, behandling och ungdomsmottagning och som avdelningschef för barnsomsorgen.
Under åren har han också haft mängder med politiska uppdrag.
För Folkpartiet började han sin politiska karriär 1971 och efter mängder med olika uppdrag blev 1989 kommunalråd i Uppsala kommun. Från 1998 till 2002 var han ledamot av Sveriges riksdag samt våren 2005 då han var ersättare i riksdagens socialutskott. Miljö- och jordbruksfrågor har stått i fokus och som riksdagsledamot under åren 1998 till 2002 har han skrivit mängder med motioner i olika frågor. Även därefter har han fortsatt att ha många politiska uppdrag.
Även föreningsuppdragen har varit väldigt många. Redan 1966 blev han ledamot i Uppsala ungdomsråd och sedan har han haft ett tiotal olika föreningsuppdrag.
Födelsedagen firar han i Luleå.

Inga kommentarer: