Uppsnappat om järnvägar och EU
EU-förslag om järnvägar strider mot subsidiaritetsprincipen (TU13)
För att järnvägen ska kunna öka sin
marknadsandel i Europa har EU-kommissionen lagt fram ett fjärde järnvägspaket.
Riksdagen anser att delar av förslagen i det fjärde järnvägspaketet strider mot
den så kallade subsidiaritetsprincipen och beslutade att skicka ett motiverat
yttrande till EU.
EU-kommissionen föreslår att Europeiska
järnvägsbyrån ska ges utökade befogenheter att till exempel godkänna
järnvägsfordon och för att utfärda och återkalla säkerhetsintyg för
järnvägsföretag. Syftet är bland annat att få bort administrativa och tekniska
hinder. Riksdagen ifrågasätter om det är en proportionerlig åtgärd för att nå
syftet med förslagen. Det finns i stället en risk för mer utdragna processer och
ökade kostnader, menar riksdagen.
EU-kommissionen föreslår att järnvägsföretag ska
ha tillgång till järnvägsinfrastruktur i alla EU-länder för att utföra
persontransporter. Riksdagen konstaterar att järnvägsmarknaden i Sverige är helt
öppen för konkurrens sedan 2010. Förslaget har i den delen därför ingen effekt
på svenska lagar. Riksdagen är ändå tveksamt till förslaget och menar att det
kan vara en alltför långtgående åtgärd som minskar utrymmet för nationella
välfungerande särlösningar.
EU-kommissionen föreslår dessutom att det ska bli
obligatoriskt för EU-ländernas myndigheter att konkurrensutsätta tilldelningen
av järnvägsavtal genom upphandling i stället för att kunna ge avtalen till vissa
leverantörer när de själva inte bedriver trafiken. Enligt riksdagen överskrider
förslaget den nödvändiga nivå som krävs för att nå målen om konkurrens. Det
måste vara det enskilda EU-landet som bäst kan avgöra hur myndigheterna ska
tilldela avtal om allmännyttig järnvägstrafik, anser riksdagen
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida