Sverige lämnar nu alliansfriheten
Den här artikeln var publicerad i Enköpings-Posten i går. Tyvärr har jag skrivit fel datum för beslutet om Värdlandsavtalet Ska vara 25, alltså i dag. Denna dystra dag
Sverige
lämnar nu alliansfriheten
Vill
du ha fred rusta för krig. Om du vill ha fred, förbered för fred.
Dessa
utgångspunkter belyser skillnaderna mellan en säkerhetspolitik som
söker fred genom avskräckning och en som söker fred genom
avspänning.
I
en, tidigare i år, utkommen bok, NATO, Sverige och säkerheten,
förklarar Hans Blix, med flera, skillnaden mellan säkerhetspolitik
och försvarspolitik och varför deras slutsats är att fortsatt
alliansfrihet gagnar Sverige bäst. Säkerhetspolitik handlar om,
förutom försvarspolitik, diplomati, bistånd, handel och
samhällskontakter och personutbyte.
Den
borgerliga regeringen ville så sent som 2014 ha en utredning om
svenskt NATO – medlemskap, fördelar och nackdelar. Boken torde ge
svar på de frågor, som man ville ha svar på. Var den borgerliga
regeringens tal om utredning emellertid bara innehållslösa
uttalanden, eftersom den tog ställning för ett värdlandsavtal två
veckor före valet 2014 och målsättningen NATO – medlemskap innan
utredning genomförts.
Ett
avtal om svenskt medlemskap i NATO,
liksom
ett värdlandsavtal med NATO är handlingar, som skulle kunna skapa
misstroende, från främst ryskt håll, och därigenom öka
spänningen i Östersjöområdet. En annan följd av ett medlemskap
är att Sverige därigenom godtar NATO:s kärnvapenpolitik och kan
knappast vara trovärdigt längre i en kamp för avskaffande av
kärnvapen och som främjare av avspänning och nedrustning.
Värdlandsavtalet
som regeringen sa ja till 2014 och som riksdagen ska ta ställning
till 26 maj, tolkas nu av en del som ett de factomedlemskap. Avtalet
ger möjlighet för annat NATO-land att införa militära enheter i
det svenska systemet
och
att anordna baser och placera vapen på svenskt territorium. Inget
tydligt undantag görs för kärnvapen. Inte heller tas tydligt
avstånd från rätten för annan makt att använda svensk mark för
våldshandling mot annat land.
Tätt
samarbete med NATO torde få andra länder, främst Ryssland, att se
Sverige som ett NATO-land, vilket skulle öka spänningen i
Östersjöområdet. Även om Sverige säger sig stå för en ideologi
där nedrustning är central, torde värdlandsavtalet medföra att
trovärdigheten skadas allvarligt.
I
avtalet borde tydligt poängteras att Sverige inte avser överge
alliansfriheten liksom att fråga om stationering av vapen, trupper,
staber, flyg eller fartyg, måste övervägas av riksdagen i varje
särskilt fall. Det borde också framgå tydligt i avtalet att
regeringen inte kommer att tillåta införande av kärnvapen på
svenskt territorium.
I
stället för att öka spänningen bör Sverige prioritera
avspänning. Sverige bör med en rad åtgärder visa att man vill
arbeta fredsskapande. Inrätta ett fredsdepartement, arbeta med
diplomati, bistånd och handel och satsa på organisationer som OSSE
och FN. Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa,
förkortat OSSE, är en internationell organisation som arbetar med
"tidiga varningar, konflikthantering, riskhantering och
återuppbyggnad" i Europa.
Sveriges
budskap måste även fortsättningsvis vara att konflikter måste
lösas utan att
använda vapen och att dödande och förstörelse måste upphöra.
Harald
Nordlund
f.d.
riksdagsledamot och kommunalråd (L)
Uppsala
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida