måndag 17 april 2017

DAGENS REFLEKTION 17 april: Häpnadsväckande kunskapsbrist

Sitter och lyssnar på Ring P1. Jag gör det vanligtvis. Ibland har jag svårt att tro mina öron. En man ringde och uttryckte uppfattningen att han borde kunna få gå till affären och där köpa sig en pistol. Jag trodde att han ringde för att skämta, men det visade sig att han menade allvar. Argumentet han använde var att vår regering släpper in idioter och för att han ska våga gå ut måste han ha en pistol i fickan.
Det må väl vara att denne man tycker så här, men, tänker jag, anta att det finns flera. Behöver vi argumentera mot sådana extrema synpunkter? Jo, för det kan ju vara så att en och annan tar intryck.
Samtidigt känns hans ståndpunkter så primitiva att argumenten blir bara de självklara. Dock finns ett huvudargument, kunskapsbristen. Regeringen tar inte in idioter. Var har han fått det ifrån? Våld föder våld. Hur har han missat det? Ickevåldssamhället nås med endast ickevåldsmetoder. Även detta har han missat. Men för all del. Det har även vissa politiker.

Till salu
Domkraft (inte använd)
Barnstol i trä
Isoleringspapp Vesta Pro
Skridskor storlek 40

Köpes
Videobandspelare

Erbjuder
Föredrag om patientsäkerhet
Föredrag om politisk styrning
Upprättande av skrivelser


Inga kommentarer: