Paneldebatt just nu i riksda´n
Jag har just nu observerat att det pågår ett seminarium i riksda´n om skolan.
Den här artikeln borde man ha fått läsa
Skolkommissionen
ger staten lågt betyg
Den
ojämlika skolan och förskolan är ett brott mot skollagstiftningen.
Kunskapsnivån har under en lång följd av år sjunkit. Läraryrkets
popularitet har minskat. Staten har inte förmått att få genomslag
för sina lagar. Staten klarar dåligt sin styrande uppgift.
Häri
ligger de kanske viktigaste frågeställningar, som Skolkommissionen
har att utreda.
Den
16 maj lade kommissionen fram ett delbetänkande. De förslag, som
väckt störst intresse är att staten ska få ett större
inflytande, lärarna ska kunna klättra högre i karriären, och alla
ska tvingas göra ett aktivt skolval. Utöver detta nämner
kommissionen att man vill att en bestämmelse införs om att
skolornas huvudmän och rektorer ska verka för en så bred social
sammansättning av elever som möjligt.
Bakom
förslaget om ett större statligt inflytande kan man utläsa en
kritik innebärande att, trots det inflytande, som borde finnas i
kraft av lagstiftning, har staten misslyckats med sin uppgift.
Kommissionen
har inte fallit i den grop där en del finner statligt övertagande
av den dagliga driften av skolorna som lösningen. I stället betonar
den betydelsen av uppdraget att ta fram ett antal nationella
målsättningar för den svenska skolan, något, som hittills saknats
i Sverige. Dessa är
förvisso viktiga. Men för att målen ska få avsedd effekt krävs
att dessa, inte bara, kommer att följas upp, utan också att staten
gör klart för sig hur målen ska uppfyllas. Till detta kommer att
skolfrågan är även en bostadspolitisk fråga, i det att en bred
social sammansättning av elever inte kan åstadkommas om inte
boendesegregationen bryts. Kommissionens recept mot
skolsegregationen, ett obligatoriskt skolval, räcker inte.
Är
olikheter enbart av ondo? Är det inte så att indelningen av landet
i kommuner, med kommunalt självstyre, och i vissa kommuner indelning
i kommundelar, finns just för, bland annat, anpassning till
variationer i lokala behov? En betoning av värdet av närdemokrati.
Nu hörs emellertid i
den politiska debatten allt oftare förslag såsom: låt staten ta
över även driften av landets skolor. Vi medborgare vill bevara en
närdemokrati samtidigt som vi kräver likvärdighet, det vill säga
vi ogillar att makten ligger långt bort samtidigt som vi inte
accepterar skillnader i kvalitet och kvantitet mellan kommunerna
eller kommundelarna. Staten
har, genom riksdagen, ensam ansvar för lagstiftning, utfärdande av
förordningar och kontroll av dessas efterlevnad. I, inte minst,
skollagstiftningen markerar staten att den inte accepterar stora
skillnader mellan kommunerna. Skolan, liksom förskolan ska vara
jämlik. Effektiviteten kan sägas vara hög när det gäller att
åstadkomma styrning i teorin men mycket låg i praktiken.
Kommunerna
har visat sig vara
den del av offentlig sektor, som bäst uppfyller krav på demokrati
och effektivitet, trots ibland stora brister även där. Rimligt är
att se kommunerna som den naturliga arenan för all offentlig
verksamhet. Staten måste koncentrera sig på att få genomslag för
lagar och förordningar.
Vid
sidan av det kommunala skolsystemet finns friskolesystemet. Mer än
var tionde grundskoleelev och cirka var fjärde gymnasieelev går i
en fristående skola. Antalet fristående gymnasieskolor är något
mindre än antalet kommunala. För att starta en friskola måste
huvudmannen ansöka hos Statens skolinspektion om att få starta
skolan. Om skolan uppfyller bestämmelserna och godkänns av
Skolinspektionen erhåller den bidrag från elevernas hemkommuner.
Kommunernas inflytande är här starkt begränsat. Skolinspektionen
ska ha insyn i verksamheten. Friskoleetablering borde vara en del i
kommunernas skolplanering. Kommer Skolkommissionen att fortsätta att
undvika den frågan?
Det
framstår som uppenbart att staten har misslyckats, trots många
lagar och förordningar att fullgöra sina uppgifter att, till
exempel, skapa likvärdighet. Att likvärdighetsproblemet används
som argument för att överföra driftansvaret från kommunerna till
staten framstår då som ologiskt. Det är här Skolkommissionens
huvudfråga ligger: vilka åtgärder krävs för att staten ska kunna
fullgöra sin styrande uppgift?
Harald
Nordlund
f.d.
kommunalråd, riksdagsledamot och landstingspolitiker (L)
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida