Riksdagsbeslut 28 mars
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Riksdagsbeslut 28 mars
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nej till motioner om ersättningsrätt och insolvensrätt (CU17) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nya regler för kontoförande institut (FiU35)Ändringarna börjar gälla den 1 maj 2018. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nya regler för betaltjänster (FiU36)Termen betaltjänst utvidgas till att gälla även så kallade betalningsinitieringstjänster och kontoinformationstjänster. Tillämpningsområdet utökas när det gäller geografiskt område och valutor. Leverantörer av betaltjänster får tillgång till betalkonton hos kreditinstituten så att de effektivt ska kunna tillhandahålla betaltjänster. Det införs också nya bestämmelser som gäller säkerhet och hantering av risker. De nya reglerna börjar gälla den 1 maj 2018. Riksdagen sa ja till regeringens förslag. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sverige skärper lagstiftningen mot kapningsbrott (JuU20)Dessutom utvidgas reglerna om kapningsbrott så att de även omfattar lätta lastbilar. Riksdagen sa ja till regeringens förslag. Lagändringarna börjar gälla den 1 maj 2018. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Polisens forensiska verksamhet behöver bli mer effektiv (JuU22)Riksrevisionen har gjort sin granskning för att se om den forensiska verksamheten på ett effektivt sätt bidrar till att brott klaras upp. Bland annat gör Riksrevisionen bedömningen att laboratorieverksamheten på NFC och det arbete som utförs av kriminaltekniker och lokala brottsplatsundersökare håller hög kvalitet. Däremot är de långa handläggningstiderna vid NFC ett problem och effektiviteten i Polisens forensiska verksamhet behöver öka. Riksdagen håller med om den bedömningen och anser liksom regeringen att granskningen och de rekommendationer Riksrevisionen ger till Polismyndigheten och Åklagarmyndigheten är ett värdefullt bidrag till myndigheternas pågående effektiviseringsarbete. Riksdagen lade skrivelsen till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nytt delgivningssätt för snabbare handläggning av brottmål (JuU23)Det nya sättet att delge en person innebär att stämning och andra handlingar i ett brottmål ska finnas vid tingsrätten från en bestämd tidpunkt, som har bestämts i förväg. Den misstänkte ska vid ett personligt möte med polis eller åklagare ha fått information om denna tidpunkt och om vid vilken tingsrätt handlingarna finns. Tillgänglighetsdelgivning ska få användas vid de tingsrätter som regeringen bestämmer. Syftet är att handläggning av brottmål ska bli mer effektiv och att lagföring av brott ska ske snabbare. Lagförslaget börjar att gälla den 1 maj 2018. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nej till motioner om migration och asylpolitik (SfU15)Motionerna handlar bland annat om svensk migrationspolitik, mottagande av asylsökande och fri rörlighet för EU-medborgare och samarbetet inom EU. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nej till motioner om anhöriginvandring (SfU16) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Det borde gå fortare att få arbetstillstånd (SfU17)
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nej till motioner om svenskt medborgarskap (SfU18)Motionerna handlar bland annat om språk- och samhällskunskapstester samt egen försörjning som villkor för svenskt medborgarskap, att medborgarskapets betydelse bör uppvärderas, en förlängning av tiden för hemvist för att få medborgarskap och att alla barn som föds i Sverige ska kunna få svenskt medborgarskap från födseln. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nej till motioner om socialavgifter (SfU19)Motionerna handlar om lägre socialavgifter för unga, små företag och företag i glesbygd samt undantag från kravet på att betala socialavgifter för ideella organisationer, till exempel friluftsorganisationer. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nej till motioner om inkomstskatt (SkU8) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nej till motioner om beskattning av företag, kapital och fastighet (SkU9) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Regeringen bör utvärdera kemikalieskatten (SkU10)Ställningstagandet gjordes i samband med behandlingen av motioner från allmänna motionstiden 2017 om punktskatter. Riksdagen sa nej till övriga motionsförslag, som bland annat handlar om skatt på elkraft, skatt på drivmedel, fordonsskatter, trängselskatt, flygskatt samt skatt på alkohol och tobak. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nej till motioner om mervärdesskatt (SkU11)Motionerna handlar bland annat om skattesatser, utvärdering av effekter av höjning av mervärdesskatt på bio och mervärdesskatt för ideella föreningar. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statskontoret bör utreda företrädaransvar (SkU12)Riksdagens ställningstagande gjordes när riksdagen behandlade ett 130-tal motioner från allmänna motionstiden 2017 om skatteförfarande. Riksdagen sa nej till övriga motioner, bland annat eftersom arbete pågår i flera av frågorna som motionerna handlar om. Motionerna handlar bland annat om att synliggöra och kontrollera skatter och avgifter, F-skatt och näringsverksamhet, certifierade kassaregister, personalliggare, deklarationsfrågor och fastighetstaxering. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Höjning av trängselskatten vissa tidsperioder (SkU13)Syftet är att förbättra framkomligheten och miljön i Stockholm. Trängselskatten delfinansierar också en utbyggnad av kollektivtrafiken. Riksdagen sa ja till regeringens förslag. Ändringarna börjar att gälla den 1 januari 2020. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fler branscher behöver införa personalliggare (SkU14)I dag är det restaurang-, tvätteri-, bygg- och frisörbranschen som har krav på sig att ha en personalliggare på arbetsplatsen. En personalliggare är en förteckning över vilka som arbetar på arbetsplatsen. Syftet med att ha en personalliggare är att ge Skatteverket bättre möjligheter att upptäcka och bekämpa svartarbete. Riksdagen sa ja till regeringens förslag och lagändringarna börjar gälla den 1 juli 2018. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skrivelser om regeringens arbete med digitalisering och bredbandsutbyggnad har granskats (TU9)I den andra skrivelsen kommenterar regeringen Riksrevisionens granskning av regeringens bredbandspolitik. Granskningen visar att bredbandstäckningen generellt sett är god och att utbyggnaden går framåt. Samtidigt påpekar Riksrevisionen bland annat att bredbandstäckningen är ojämnt fördelad mellan stad och landsbygd samt att det finns en risk för att bredbandsstödet, det vill säga statligt ekonomiskt stöd för att bygga bredband, har gått till kommersiellt attraktiva områden. Regeringen håller i skrivelsen helt eller delvis med om iakttagelserna och konstaterar att åtgärder har gjorts som stämmer överens med Riksrevisionens rekommendationer. Trafikutskottet håller med om det och ser fram emot det arbete som pågår för att ta fram en ny modell för bredbandsstödet. Därmed lade riksdagen skrivelsen till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet. Riksdagen sa nej till ett 40-tal förslag i motioner om it-politik. Anledningen är bland annat att det genomförts eller pågår arbete i flera av frågorna som motionerna handlar om. Motionerna handlar bland annat om digitaliseringens möjligheter, tillgång till elektronisk kommunikation och teknikskiftet i det fasta telefonnätet. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Regeringen bör driva på arbetet med ett gemensamt europeiskt luftrum (TU10)Sedan 2001 pågår ett arbete i EU om det gemensamma europeiska luftrummet, kallat Single European Sky. Syftet är bland annat att bidra till effektivare och mindre miljöfarlig flygtrafik genom att ta bort nationella gränsdragningar i luften. Flygen skulle då kunna gå den rakaste sträckan med minskade utsläpp som följd. Riksdagen tycker dock att arbetet går för långsamt och vill att regeringen prioriterar Single European Sky för att skynda på processen. Förslagen om tillkännagivanden kom i samband med behandlingen av motioner från allmänna motionstiden 2016 och 2017 om luftfartsfrågor. Riksdagen sa nej till övriga motioner. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nej till motioner om trafiksäkerhet (TU11)Motionerna handlar bland annat om trafiksäkerhetsarbetet, insatser mot alkohol vid bilkörning, vinterdäck, hastighetsbegränsningar, förarutbildning, hälsofrågor och sommartid. |
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida