Fler anmälningar om brister i vården
"Allt fler patienter anmäler vården". Ökningarna kan ha flera förklaringar, till exempel, ökad benägenhet att anmäla och faktiskt ökat antal fel, som begås. Som vanligt berörs inte grundproblemet i artikeln. Jag beskrev det i en artikel i UNT 21 december 2018
Politiska
ansvaret för patientsäkerheten otydligt och obetydligt
Både
subjektiva iakttagelser och objektiv statsvetenskaplig forskning
visar att den politiska styrningen av landstingen/regionerna är
nästan obefintlig. Vi kan om Region Uppsala läsa att förvaltningar
överskrider budget utan att åtgärder vidtas. I
detta ligger
ett dubbelfel. Det är alltid ett politiskt organ, som har ansvaret,
inte förvaltningar. Den andra delen av dubbelfelet är avsaknaden
av politiska
beslut om åtgärder, för att undvika ekonomiska avvikelsen.
Den
bristande styrningen får konsekvenser för patienterna i form av att
sjukvårdsorganisationen ständigt lever i ovisshet om vad som
gäller.
Det
finns emellertid andra och mera, för patienterna, tydliga
konsekvenser. Till dessa hör patientsäkerheten.
Sverige
har i en internationell jämförelse en hög grad av patientsäkerhet.
Dock måste vi fortfarande se skador i vården som ett stort problem,
trots att svensk sjukvård kännetecknas av hög kompetens hos
personalen och av att vara sjukvårdstekniskt väl utvecklad.
Med
vårdskada avses ”lidande, obehag, kroppslig eller psykisk skada,
sjukdom eller död som orsakas av hälso- och sjukvården och som
inte är en oundviklig konsekvens av patientens tillstånd”.
Vårdskadorna har beräknats orsaka mer än100 000 extra
vårdtillfällen, mer än 600 000 extra vårddygn och ca 50 000 extra
besök i öppenvård. Vårdskadorna beräknas orsaka kostnader på
över fem och en halv miljarder kronor per år.
Sjukvårdshuvudmännen
talar allt mer om vikten av att komma åt orsakerna till vårdskador
och att förhindra att sådana uppstår. Men toleransen är
fortfarande för stor. Inom
andra
högriskverksamheter har man
en
lägre toleransnivå än man
har inom sjukvården.
Professionen
arbetar dagligen med att vidta åtgärder för att undvika
vårdskador. Det handlar om att utveckla ledningssystem, genomföra
riskanalyser, företa patientsäkerhetsronder och
upprätta
avvikelserapporter. Mycket handlar också om hur man ska finna former
för kommunikation inom personalgruppen. Nämnas kan en minnesregel
benämnd SBAR, som används vid rapportering och överlämning av
patienter mellan
avdelningar och
som står för Situation, Bakgrund, Aktuellt tillstånd och
Rekommendation. För att stödja hälso- och sjukvården i arbetet
att förebygga vårdskador har SKL tillhandahållit nio åtgärdspaket
inom ett antal riskområden.
Även
patienterna har fått en ökad roll för att öka patientsäkerheten.
Exempel: råd ges om vad man ska iaktta före en operation och
information om möjligheten att ta hjälp av Patientnämnden om man
vill klaga.
Patientnämnden
är en fristående och opartisk instans som enligt lag ska finnas i
alla landsting/regioner och
kommuner. (De flesta kommunerna har avtalat med sin region/landsting
om gemensam patientnämnd.)
Man kan kostnadsfritt vända sig till
nämndens experter
med frågor, synpunkter eller klagomål som rör hälso- och sjukvård
eller tandvård.
Patientnämndens
experter
gör inga egna medicinska bedömningar och tar inte heller ställning
till om vårdgivaren har gjort rätt eller fel. Syftet är istället
att beskriva, informera, reda ut och förklara, och på så sätt
bidra till att patienter och vårdgivare förstår varandra bättre.
Patientnämnden
svarar för information till andra politiska organ, vård-
respektive sjukhusstyrelsen,
och medverkar
till
upprättande
av patientsäkerhetsberättelse till
fullmäktige och Sveriges
kommuner och landsting
årsvis. Nämndens
experter
avger
rapporter till
berörd verksamhetschef.
Den
relativt omfattande rapporteringen leder emellertid sällan eller
aldrig till politiska beslut. Rapporter
till
ansvariga politiska organ om
brister, som framkommer i anmälningar läggs till handlingarna utan
diskussion. Detta
gäller även
Patientsäkerhetsberättelsen
till fullmäktige. Den här ordningen, eller rättare oordningen,
måste förändras. Tre förändringar kan bidra till att
patientsäkerheten blir en politisk fråga och som kan undanröja en
del av de brister, som medför onödiga skador i vården.
1.
Patientnämnden avger regelbundet rapport till
landstings-/regionstyrelse om vårdskador.
2.
Patientnämnden hemställer
om besked från
Regionstyrelsen om
vilka åtgärder den
avser
vidta för att undanröja brister som
orsakar skador
3.
Patientsäkerhetsberättelsen till fullmäktige blir ett huvudärende
i vilket förslag på åtgärder med anledning av berättelsen
framläggs.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida