fredag 5 juni 2009

Debatten

Jag såg debatten i TV2 i går kväll. När jag läser mediareferaten undrar jag om det var samma debatt. Hetsig, läser jag. Inte särskilt. Vinnare NN. Jo, den ena, men inte den andra. Upplysande debatt. Knappast.
Nog hade jag hoppats att den skulle bidra till en kunskapsökning hos svenska folket, men inte infriades dom förhoppningarna.
Välgörande var Marit Paulsens markeringar av att EU inte kan påverka vissa frågor, som någon ser som de viktigaste att driva i EU. Min besvikelse handlar om även det faktum att ingen på ett pedagogiskt sätt kunde beskriva vad man ser som EU:s huvuduppgifter. Jag ska narurligtvis rösta, och jag ska kryssa för en kandidat som visat sig kunna nå resultat och som jag har förhoppningar på att kommer att arbeta för att minska hotet mot klimatet och sålunda hoten mot bevarad biologisk mångfald och mot naturen. Men som också ser som sin huvuduppgift att arbeta för fred och demokrati och för en icke - våldskultur.
Men hur mycket av sådana visioner hörde Ni i debatten?

Inga kommentarer: