söndag 24 januari 2010

Varför vill Ni inte bli medlemmar i ett politiskt parti?

I min bok "Politik på Gott och Ont" berör jag många ämnen. Jag kommer då och då att här lägga in klipp från boken, som kan beställas till priset 100 kronor via min e - postadress. Här om den oroande utvecklingen med minskande medlemsunderlag för partierna.
PARTIERNA har inga medlemmar fr.o.m. år 2013, enligt en rapport från SNS Demokratiråd. Visst låter det, för en aktiv politiker, allvarligt. Men det är inte detta som är det mest allvarliga. Den politikens och politikernas kris som jag skrev om redan för 6-7 år sedan ser vi ännu tydligare nu; en kris som handlar om att vi politiker inte insett krisens allvar, att vi politiker inte för en debatt om krisen och att vi politiker inte går före i ett arbete för att anpassa det politiska systemet till samhällsutvecklingen. Till råga på allt är förändringsobenägenheten störst hos ledningarna i partierna.
Efter två år som riksdagsledamot vågar jag påstå att stelheten är långt större på nationell nivå än på lokal.
Försök har gjorts att presentera förslag till konstitutionella förändringar avsedda att öka intresset för politik. Mest intressant är folkpartiets förslag om skilda och spridda valdagar. Kommunerna måste återfå sitt självbestämmande. Efter nio år som kommunalråd och drygt två år som riksdagsledamot påstår jag att medborgarna har anledning att känna större trygghet ju fler beslut som fattas lokalt.

Inga kommentarer: