onsdag 7 september 2016

En femårings funderingar

Visst kan en femårings funderingar vara tankeväckande. I vårt barnbarns förskolas veckobrev får vi ta del av en dialog mellan förskolläraren Anna och vårt barnbarn

"Två kompisar sitter och samtalar medan dom städar sin monsterbil uppe i skogen. Jag anländer dit och slår mig ner bredvid.
Anna! Vet du vad politiker i Sverige har bestämt igår ? !
Nej det vet jag inte! Vad har dom bestämt?
Att det ska bli svårare för dom som flyr att komma till Sverige.
Hur tycker du att det ska vara?
Jag tycker att det skulle vara lättare för dom som flyr!
Varför vill du det? För jag vill att dom ska vara trygga , att dom ska få vara trygga.
Det går en kort stund och sedan ......
Anna! Tänk om andra skulle bestämt att det skulle bli svårare för för andra politiker att bestämma /

Alexander"

Inga kommentarer: