DAGENS REFLEKTION 18 april: Visst borde vi inrätta ett fredsdepartement
Funderar lite över argumenten mot att inrätta ett fredsdepartement. Vi har departement för att främja ekonomisk hållbarhet, ekologisk hållbarhet och social hållbarhet. Men, inte för att skapa ickevåldslig hållbarhet. Ty det hållbara samhället kan inte nås där våld råder.
Vi har ju försvarsdepartement, säger upprustningsivrarna. Dess uppgift är ju dock att rusta för krig, tänker jag. Tänk vilken bild världen skulle få av Sverige om vi tog täten i ett fredsskapande arbete.
Nedanstående artikel var publicerad i Norrbottens-Kuriren 160113. Ingen svarade på den.
Vi har ju försvarsdepartement, säger upprustningsivrarna. Dess uppgift är ju dock att rusta för krig, tänker jag. Tänk vilken bild världen skulle få av Sverige om vi tog täten i ett fredsskapande arbete.
Nedanstående artikel var publicerad i Norrbottens-Kuriren 160113. Ingen svarade på den.
De
aktuella exemplen Syrien, Afghanistan och Libyen visar att när
internationella ingripanden i konflikter bedöms nödvändiga
tillgrips militära insatser. Ickevåldsinsatser prövas sällan.
Vapenanvändning som leder till stora mängder människors död är
den förhärskande konfliktlösnigsmetoden.
Skattemedel
investeras i militärt kapacitetsbyggande runt om i världen med
enorma belopp. Det grundläggande problemet tycks vara att så länge
politikerna efterfrågar vapen, i stället för resurser för civil
konflikthantering, är det omöjligt att gå från våldskultur till
fredskultur. Vi har försvarsdepartement, som efterfrågar vapen, men
vi har inget fredsdepartement, som efterfrågar ickevåldsmetoder i
konflikthantering.
Under
2015 sökte 160000 människor asyl i Sverige. Inget politiskt parti
har kunnat eller velat bidra till en debatt om sambanden mellan å
ena sidan våld och krig runt om i världen och därmed följande
flyktingkatastrofer och å andra bristen på en mer aktiv vålds- och
krigsförebyggande fredspolitik.
En
självklar konsekvens av erfarenheterna av de båda världskrigen
under 1900-talets första hälft borde varit att det
krigsförebyggande arbetets betydelse understrukits genom
tillsättandet av fredsministrar med egna departement. En förklaring
till oviljan att tillsätta fredsministrar tyder på en bristande
förmåga i det politiska systemet att lära av vunna erfarenheter.
En annan förklaring är förmodligen att idéer om ökad
resurstilldelning till vålds- och krigsförebyggande fredspolitik
motarbetas av intressen som hellre ensidigt prioriterar nationella
militära försvarsbehov.
Den
som vill medverka till att krigen avskaffas måste söka andra vägar
än att vänta på omtänkande i tröga stormaktssystem.
Erfarenheterna från 1945 och framåt visar att Förenta Nationernas
existens och mångskiftande verksamhet tyvärr inte på ett avgörande
sätt bidragit till fred och trygghet i vår värld. Nya lösningar
måste sökas för att en fredligare värld ska bli möjlig under
2000-talet. Positiva exempel finns. Kongressledamöter i USA har
sedan lång tid tillbaka verkat för att ett fredsdepartement ska
inrättas som en del av detta lands regerings administration. Hade
det funnits kan man anta att USAs politik när det gäller, till
exempel, ingripanden i Vietnam, Afghanistan, Irak och Libyen hade
genomförts på ett mer förnuftigt sätt.
Tillsättandet
av fredsministrar och inrättandet av ett fredsdepartment i Sverige
kan bli av stor betydelse för de politiker och organisationer i
bland andra USA, Kanada och Ryssland som vill se sådana ministrar
och departement i sina länder. Det blir en angelägen uppgift för
ett fredsdepartement att presentera sin verksamhet för resten av
världen på ett sådant sätt att andra länder successivt följer
det svenska exemplet.
Bland
andra exemplen Jugoslavien, Somalia, Irak, Kurdistan och Syrien har
lärt oss att flyktingskap är en följd av världens samlade
oförmåga att förebygga inbördeskrig och politisk terrorism. En
verksamhet med inriktning på förebyggande av inbördeskrig och
flyktingskap kräver en sådan specialisering att den inte kan eller
bör inrymmas inom de breda arbetsområden som utrikesdepartementet
eller försvarsdepartementet har ansvar för.
En
kompletterande och på sikt lika viktig insats är uppbyggandet av
ett resursrikt svenskt fredsuniversitet. Det borde vara möjligt att
inrätta ett sådant på grundval av lärdomar från de institutioner
och organisationer runt om i världen som bedriver undervisning och
forskning i freds- och konfliktkunskap eller freds- och
utvecklingskunskap. De många forskningsresultat gällande
förebyggande av krig som nu finns tas i praktiken inte tillvara av
regeringar och parlament.
Ett
svenskt fredsuniversitet kan också fungera som modell för andra
länder när det gäller skapandet av civila institutioner för
konfliktforskning och praktisk konflikthantering av sådan storlek
att de verkligen kan fungera som ett alternativ till militära
institutioner och insatser.
De
finns en tveksamhet inför långtgående nedrustning av militära
försvarsresurser. För att ökad förståelse ska kunna skapas för
värdet av förebyggande, civila insatser framstår det som angeläget
att inte ställa försvarspolitik och fredspolitik mot varandra utan
att se dessa politikområden som varandra kompletterande. Därmed kan
fredsfrämjande möjligheter bättre tas tillvara.
Ett
fredsdepartement med en fredsminister utgör en viktig grundsten i en
framtidsinriktad utveckling med fredspolitik som ett eget
politikområde vid sidan av försvarspolitik, utrikespolitik och
biståndspolitik. Om Sverige som första europeiska land inrättar
ett fredsdepartement kommer det att väcka respekt, intresse, hopp
och entusiasm runt om i världen.
Harald
Nordlund
f.d.
kommunalråd och f.d. riksdagsledamot (L)
Uppsala
född
och uppvuxen i Pålänge
Till salu
Till salu
Domkraft (inte använd)
Barnstol i trä
Isoleringspapp Vesta Pro
Skridskor storlek 40
Köpes
Videobandspelare
Erbjuder
Föredrag om patientsäkerhet
Föredrag om politisk styrning
Upprättande av skrivelser
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida