DAGENS REFLEKTION 27 juni: Ge kommunerna hela ansvaret
I
samband med ett besök i dag på Akademiska sjukhuset
fick jag anledning att
reflektera över uppdelningen av vårt gemensamma ansvar mellan
staten, regionerna/landstingen och kommunerna. Vad är bra och vilka
är bristerna? Jag ser ett demokratiproblem och jag ser
effektivitetsbrister.
Kom
då att tänka på en artikel jag skrivit i ämnet, för ganska länge
sedan. Läste den och fann den relevant fortfarande.
EU
Staten
Regionen
Kommunen
eller
EU
Staten
Kommunen
Ge
kommunerna hela ansvaret
Omorganisationer
inom offentlig sektor är ofta föranledda av problem, som
sammanhänger med brister i ledning och styrning.
Många
små kommuner med svagt skatteunderlag ledde i slutet av 60-talet och
början av 70-talet fram till, i stort sett, nuvarande
kommunindelning.
Cirka
tio år senare infördes i några kommuner kommundelsnämnder, som
fick ansvar för skola. hemtjänst och äldreboenden, förskola och
viss kulturverksamhet. Målet var att skapa närdemokrati.
Några
år senare började styrningsformen, en tvåpartsstyrning, som
benämns beställa – utföra, införas i många kommuner och
landsting. Tydligare åtskillnad mellan politiken, det vill säga
beställning, och utförandet, professionen, skulle åstadkommas.
Nu
hörs i den politiska debatten allt oftare förslag såsom: låt
staten ta över även driften av landets skolor, låt staten ta hela
ansvaret för sjukvården och lägg ner landstingen.
I
Sverige lever vi under tre beslutsnivåer, Europeiska unionen,
staten och landsting/regioner/ regionkommuner/kommuner. Landsting
och regioner är inte i någon fråga överordnade kommunerna; därför
tre nivåer.
Europeiska
unionen bildades som en för Europa välbehövlig freds- och
miljöorganisation. Unionen ägnar sig dock åt allt fler frågor. De
politiska beslutsfattarna befinner sig långt från medborgarna, inte
bara geografiskt. Här finns ett demokratiunderskott.
Staten
har, genom riksdagen, ensam ansvar för lagstiftning och utfärdande
av förordningar. Jämlikheten på skolområdet har stora brister och
inom även sjukvården finns vad många anser vara oacceptabla
skillnader mellan olika delar av landet, trots lagstiftning om
motsatsen. Staten har ansvaret, men har inte lyckats leva upp till
det.
Staten
har i länen länsstyrelser. Dessa framstår mer som fristående
myndigheter och mindre som regionala statliga kontor. Härtill torde
den ålderdomliga ordningen med landshövdingar bidra starkt.
Landsting,
regioner och regionkommuner har ansvar för sjukvården, utom
vissa kommunala verksamheter såsom hemsjukvård och tillfälliga
sjukvårdsinsatser.
Region
är område, som bildas vid sammanläggning av flera län.
Regionkommun är benämning
på landsting som övertagit vissa uppgifter, som statliga
myndigheter, främst länsstyrelserna, i dag sköter. Regionkommuner
och regioner har konstitutionellt sett samma ställning som
landstingen.
I
landstingsvalet väljer vi politiker till landsting och regioner.
Dock visar både verkligheten och statsvetenskaplig forskning att den
politiska styrningen är nästan obefintlig. Politisk styrning
innebär, i korthet, tydliggörande för verksamheten den politiska
viljan och förverkligandet av denna.
En
annan, i vårt län, viktig aktör är Regionförbundet. Detta
ska, i första hand, utarbeta och fastställa en strategi för länets
utveckling. Förbundets styrelse består av, från kommunerna och
landstinget, indirekt valda politiker, en konstruktion som ur
demokratisk synpunkt är tveksam. Landstingets kostnader är cirka
23,6 miljoner kronor per år.
Härtill kommer ett antal samverkansorganisationer, till exempel,
Mälardalsrådet och olika förbund på luftvårds- och
vattenvårdsområdet. Sådana organ fyller funktionerna att vara
mötesplatser och att vara expertgrupper, som är till stöd för
olika politiska beslutsfattare. Mälardalsrådet är en förening med
56 kommuner och fem landsting som medlemmar. Någon
beslutandefunktion finns inte. Rådet har spelat och spelar en viktig
roll i infrastrukturfrågor, men ger i övrigt få avtryck.
Kostnaderna för Uppsala läns landsting uppgår till cirka 570 tusen
kronor per år.
Kommunerna
har visat sig vara den del av offentlig sektor, som bäst
uppfyller krav på demokrati och effektivitet. Rimligt vore att se
kommunerna som den naturliga arenan för all offentlig verksamhet.
Vissa verksamheter inom offentlig sektor behöver planeras inom
geografiska områden, som inte följer uppritade gränser, och som
från tid till annan behöver ändras. Främst gäller detta
specialistsjukvården och kollektivtrafiken.
Staten
måste ges ansvaret att besluta om indelning i sådana områden,
samverkansregioner. En samverkansregion för sjukvården torde
i få fall få samma geografiska omfattning som en dito för
kollektivtrafik.
Staten
måste alltså koncentrera sig på att få genomslag för lagar och
förordningar, och på att skapa samverkansregioner på områdena
specialistsjukvård och kollektivtrafik. En kommunreform där
kommunerna blir ansvariga för offentligt finansierad verksamhet, där
antalet kommuner minskas radikalt och där kommunernas storlek
följaktligen ökas är central i en kommande anpassning av styrning
av svensk välfärd.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida