DAGENS REFLEKTION 11 juni: Ingen bra utveckling för vår demokrati
Är dagens politiker omedvetna om vad som krävs för att fördjupa demokratin? Aktiviteter, som hävdas stärka demokratin kanske är slag i luften.
Sociala medier används flitigt. Frågan är hur twitter, facebook m.fl. når ut. Skriver politiker, i första hand, för andra politiker?
Under Almedalsveckan möts ett stort antal människor. Näringslivsrepresentanter och organisationsrepresentanter för samtal med politiker. Men, den så kallade, allmänheten finns inte där. När möts medborgare och dess valda representanter i samtal? Kanske är Järvaveckan ett undantag.
Sättet att organisera vårt demokratiska system bidrar knappast till fördjupning av demokratin. Detta skrev jag om för en tid sedan
Hot
mot demokratin
EU
ägnar sig alltmer åt andra frågor än huvuduppgifterna. Överför
kommunal- och landstingsdrift till staten. Skol- och sjukvårdssystem
vid sidan av kommunernas respektive landstingens. Lägg ner
landstingen och bilda stora regioner. Låt tjänstemän besluta i
allt fler frågor. Exemplen utgör oroande inslag i dagens politiska
system.
Jag
vill peka på sju hot, mot vår demokrati, och som måste avvärjas:
1.
EU, alltför sluten
Kanske
det enda goda med att Storbritannien lämnar EU är att beslutet är
en väckarklocka. Nu har man börjat tala om att EU måste
koncentrera sig på sina huvuduppgifter. Men finns förmågan att
enas i klimat- och andra miljöfrågor, påverka utvecklingen i
fredlig riktning, och att kunna enas om en human flyktingpolitik.
Finns
viljan att öppna organisationen? Alltför många vet inte vad våra
representanter heter, än mindre vad dom gör. Vissa uppgifter, som
om svenska riksdagsledamöter är offentliga, är om EU –
parlamentarikerna sekretessbelagda.
2.
Regionbildningar, ökad anonymitet
En
utredning föreslår att landstingen ska avvecklas och ersättas av
sex regioner. Fyra av norrlandslänen – Norrbotten, Västerbotten,
Jämtland och Västernorrland – slås samman till en region.
Regionen kommer att omfatta en yta lika stor som övriga fem regioner
tillsammans. Nuvarande Norrbottens län kan räkna med att få kanske
inte fler än 16 till tjugo ledamöter i Regionfullmäktige.
Kommunerna
har visat sig vara den del av offentlig sektor, som bäst uppfyller
krav på demokrati och effektivitet, trots ibland brister även där.
Rimligt vore att se kommunerna som den naturliga arenan för all
offentlig verksamhet. Det får då ankomma på kommunerna att då så
krävs skapa samarbete över kommungränser; inom, främst,
sjukvården och kollektivtrafiken.
3.
Överföringar till staten av daglig drift, ökade avstånd
Fokus
har satts på statens misslyckade styrning av skolan med ojämlikhet
mellan kommunerna som följd. Ojämlikheten inom förskoleverksamheten
är minst lika stor, för att inte tala om hemtjänsten eller
särskilda boenden för äldre liksom inom kulturen. Att som en del
förespråkar råda bot på statens misslyckande med sin egen
lagstiftning genom att staten får ta över även daglig drift,
medför ökat avstånd mellan beslutsfattare och medborgare.
4.
Friskolor och fri etablering,
system
utanför
Vid
sidan av det kommunala skolsystemet finns friskolesystemet. För att
starta en friskola måste huvudmannen ansöka hos Statens
skolinspektion. Om skolan uppfyller bestämmelserna och godkänns av
Skolinspektionen erhåller den bidrag från elevernas hemkommun.
Jämförbart med friskolesystemet är fria etableringen av
vårdcentraler inom landstingens ansvarsområde.
Det
finns dokumenterade positiva effekter av att inom offentliga
ansvarsområden det finns även externa utförare. Dock medför
system vid sidan av kommunerna och landstingen att brister uppstår i
insynen för oss medborgare. Alla skolor, kommunalt drivna såväl
som externt drivna bör vara resultat av kommunala beslut, liksom
alla vårdcentraler bör ha tillkommit genom landstingsbeslut.
5.
Delegering, bort från politiken
Komplexiteten
i samhället ökar. Politikers beroende av experter blir allt
tydligare. Rätten för tjänsteman att fatta beslut i en kommunal
nämnds ställe, ges i form av delegering. Vanligen kommer nämnden
inte i kontakt med dessa ärenden, annat än som en rubrik i en
anmälningslista. Men det måste inte och får inte vara så. Det
är viktigt att medborgare, som vänt sig till nämnder med frågor
och synpunkter får svar av nämnderna i även frågor hanterade av
tjänstemän.
6.
Externa utförare,
ett
påverkansproblem
Ett
nyligen aktuellt ämne är vilket ansvar Trafikverket har för
arbetarnas säkerhet i samband med vägarbeten utförda av
entreprenörer. Brister entreprenören i, till exempel,
ansvarstagande för säkerheten, är det ett ansvar verket måste
utkräva av entreprenören. I relationen till oss medborgare finns
inte entreprenören.
Frågeställningen
gäller hela offentliga sektorn och dess ansvar vid externt
utförande. En kommun, som överlåtit till ett företag att driva
ett särskilt boende kan inte, om missförhållanden uppstår, skylla
på och hänvisa till företaget, vilket tyvärr är alltför
vanligt.
7.
Populism, egoism och karriärism missgynnar demokratin
De
politiska ismerna ser ut att vara på utgående. Populismen, egoismen
och karriärismen är de nya ismerna. Om partierna inte åter blir
organisationer för ideologiskt likasinnade riskerar våra politiker
få se väljarna vända dem ryggen.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida