DAGENS REFLEKTION 12 juli: Tyst om patientsäkerhet
Jag har under flera års tid brunnit för patientsäkerhetsfrågorna. Ett av de få regionuppdrag jag är beredd att ta på mig är i Patientnämnden. Det politiska ansvaret tas knappast i dag. Nedanstående är inte en dagsfärsk text men likväl relevant.
"Patientsäkerhet,
inte bara professionens ansvar
Svensk
sjukvård kännetecknas av, bland annat, hög kompetens hos
personalen och av att vara sjukvårdstekniskt väl utvecklad.
Oacceptabla brister finns däremot i fråga om tillgänglighet och,
här liksom i många andra länder, i fråga om patientsäkerhet.
Sjukvården är, liksom, till exempel, flyget och
kärnkraftsverksamheten, en högriskverksamhet. Så länge var tionde
patient, som vårdas på sjukhus skadas, kan vi inte vara nöjda. I
vårt missnöje är det viktigt att vi har klart för oss att
bristerna inte beror på dålig eller slarvig personal utan snarare
trots duktig och ansvarskännande personal.
Det
är lag på att kvaliteten i verksamheten inom hälso- och sjukvården
respektive tandvården systematiskt och fortlöpande skall utvecklas
och säkras. Det är också lagkrav på att ledningen av hälso- och
sjukvård skall vara organiserad så att den tillgodoser hög
patientsäkerhet och god kvalitet och främjar kostnadseffektivitet.
Ett intressant konstaterande i lagen är att kvalitetsarbetet ska
vara väl förankrat bland alla medarbetare i organisationen.
Sjukvårdens
tre aktörer, Professionen, Patienterna och Politikerna har var och
en sitt ansvar. Sjukvårdspersonalen, professionen, arbetar enträget
med att åstadkomma förbättringar. Det handlar om, till exempel,
att utveckla ledningssystem, genomföra riskanalyser, företa
patientsäkerhetsronder, upprätta avvikelserapporter och föra
dialog med patientnämnderna.
Patienten
har rätt att få sitt hälsotillstånd beskrivet på ett förståeligt
sätt, få information om vilka metoder för undersökning, vård och
behandling, som finns, få information om möjligheterna att välja
vårdgivare och få information om vad vårdgarantin innebär.
Brister i de här avseendena torde alltså inte bero på avsaknad av
lagstiftning.
Sveriges
kommuner och landsting ger i en folder patienterna tio goda råd.
Råden handlar om sådant som att förbereda sig noga inför
vårdkontakten, delta i besluten, ställa frågor om fortsatta vården
och att lära sig så mycket som möjligt om läkemedlen. Men är
detta realistiskt i dag? Jo, där patienten förses med kunskap om
sin medicinska status och om sina läkemedel kan patienten bli en del
av ett sjukvårdsteam.
Politikerna
måste bättre än i dag klara samordningen av
patientsäkerhetsarbetet, se till att ha en politisk organisation,
som är anpassad till patienternas behov och perspektiv och inte, som
så ofta, till byråkratins behov. På landstingsstyrelsernas agenda
måste patientsäkerheten vara en stående punkt. Vid varje
sammanträde måste styrelsen ställa tre frågor Hur ser det ut i
dag? Vilka är problemen? Vilka beslut måste vi nu fatta för att
avhjälpa problemen?"
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida