fredag 5 mars 2010

Politisk strid om lodjuren

Den politiska debatten i Sverige just nu tycker jag ligger på en låg nivå, den debatt, som media inbjuder till. Städningen har gjorts till en fråga om dubbelmoral när vissa tillämpar en skatteregel, som gäller för alla. Den andra debatten handlar om varg- och lojakt. I dag utropar UNT "Politisk strid om lodjuren". Artikeln handlar om de skillnader i synsätt, som finns hos Centern och Miljöpartiet.
"Vi behöver ha kontroll på stammen", säger Uppsala läns centerpartistiska riksdagsledamot. Jag bli inte förvånad. Centern är tydligt när naturens intressen står i konflikt med näringars och vissa lobbygruppers. Jag inte bara kastar ur mig den här uppfattningen utan att ha en grund. Under fyra års tid i riksda´n såg och hörde jag hur Centern (bland andra) använde begreppet biologisk mångfald endast i retoriken, men inte som ledstjärna vid ställningstaganden i kammaren. Tyvärr tycks det förhållningssättet fortsätta att prägla centerpolitiken och skapa lydiga allianskamrater.

Språkpolisen: Ordföljdsfelen är så många att man inte hinner åtgärda, man helt enkelt lägger de ärendena åt sidan. "Men medan det bara rört sig enstaka vargar är lodjursfrågan...". Förutom att ordet "om" fallit bort är det här det vanligaste sättet att skriva på. Dock tycker jag det borde heta "Men medan det rört sig om bara enstaka vargar..."

Inga kommentarer: