söndag 27 januari 2013

Samlokalisera Närakuten och Akuten

Det är inte varje dag det finns anledning att instämma med Miljöpartiet i landstingspolitiken. Det är svårt att se vad som utmärker partiet. För det mesta är tre av fyra oppositionspartier överens.
Dock; i dag skriver Miljöpartiets gruppledare om Närakuten. Jag är tvungen att instämma, eftersom jag i min blogg gett uttryck för samma uppfattning. Jag skrev bloggen när nyheten om start av Närakuten kom.
Det är bra att Alliansen agerat i frågan och det är bra att Akuten vid Akademiska inte belastas med åkommor, som kan hanteras av en närakut. Mindre akuta, men akuta, åkommor ska tas om hand av Närakuten, som är lokaliserad en bra sträcka från Akuten vid Akademiska sjukhuset. Men, hur ska jag som patient veta vart jag ska vända mig, även om jag vet var de två akuterna finns?
Patienter kommer att hänvisas mellan de två inrättningarna, vilket är resurskrävande. Sortering och omhändertagande bör ske på samma ställe

Inga kommentarer: