Positiva miljösignaler
Regeringen bör underlätta övergången till skärpta svavelregler inom sjöfarten
Striktare regler för fartygens svavelutsläpp i Östersjön och Nordsjön kan innebära stora kostnader och göra det svårare för svenska rederier och svensk exportindustri att konkurrera med andra länder. Det anser ett enigt trafikutskott. Det är viktigt att EU:s nya krav införs på ett sätt som blir så kostnadseffektivt som möjligt för sjöfarten och exportföretagen. Regeringen bör därför främja nya bränslen som flytande naturgas och metoder för avgasrening. Utskottet föreslår att riksdagen gör ett tillkännagivande om detta.
EU-kommissionen har tidigare lämnat ett förslag
om striktare regler för fartygens utsläpp av svaveloxider. Bränsle som används i
Nordsjöområdet med Engelska kanalen samt i Östersjöområdet ska från och med 2015
få ha en svavelhalt på högst 1,0 viktprocent. Inom resten av EU ska gränsen vara
3,5 viktprocent. I ett senare skede ska den tillåtna svavelhalten sänkas till
0,5 viktprocent inom hela EU. Trafikutskottet välkomnar de striktare reglerna
och konstaterar att de är viktiga för att minska sjöfartens miljöpåverkan. Men
utskottet konstaterar att olika regler i olika delar av EU och världen inte
bidrar till en jämbördig konkurrens för svenska rederier och svensk
exportindustri.
Viktigt
att främja nya bränslen och avgasrening
Utskottet är positivt till de initiativ som
regeringen har tagit för att stödja rederier, hamnar och de företag som
utnyttjar sjötransport i samband med att de nya reglerna införs. Det är också
positivt att regeringen tänker låta utreda konsekvenserna av de nya
svavelreglerna. Men utskottet anser inte att det här är tillräckligt. Därför
föreslår man att riksdagen gör ett tillkännagivande till regeringen om att det
är viktigt att de nya kraven införs på ett sätt som blir så kostnadseffektivt
som möjligt för sjöfarten och exportföretagen. Regeringen bör därför främja nya
bränslen som flytande gas och kostnadseffektiva metoder för avgasrening för
fartyg. Utskottets förslag bygger på en S-motion från allmänna motionstiden
2012.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida