fredag 20 november 2015

Tack Bengt Westerberg

Vilken briljans. Jag lyssnade på Bengt Westerberg, som befinner sig på (Social)Liberalernas landsmöte. Han tyckte sig ana en återgång till socialliberalismen, vilken han ansåg att man lämnat. Han förordade självständighet för Socialliberalerna och att bryta med blockpolitiken. Han tyckte att Folkpartiet ska byta namn till Socialliberalerna. Jag blev varm i kroppen när jag lyssnade.

Jag tycker inte man ska kritisera ett parti för att man upptäckt att man svikit sina ideal. Vad man däremot ska kritisera är när personer, som larmat om faran med den politik man nu fört, brännmärkts. Personer, som nu applåderar återgången, har för bara två år sedan påbörjat en utdragen bestraffning av det som uppenbarligen var klarsyn.
Det finns inslag, som kan få en att misstänka att vilken politik som än är inne ska den applåderas, ty det är applåden, som skapar karriärchanser.

Nu önskar jag Socialliberalerna lycka till. Lyckönskningen omfattar inte de som ständigt vänder kappan efter vinden

Inga kommentarer: