Staten misslyckas med sin uppgift
Den här artikeln av mig var införd i Tidningen NU i torsdags
Staten
måste ta sin styrande uppgift på allvar
OECD
har i en rapport, som beställts av den förra regeringen, riktat
kritik mot Sverige för dess sätt att styra den svenska skolan.
Kritiken är omfattande och allvarlig. Bristerna handlar om, främst,
läraryrkets låga status och begränsade karriärmöjligheter,
alltför låga krav på eleverna och stora kvalitetsskillnader mellan
olika skolor. Kritiken måste ses som, främst, riktad mot staten,
som har lagstiftat och utfärdat förordningar om, till exempel, att
skolan ska vara likvärdig och att lärarnas situation ska förändras,
men som inte klarat att få genomslag för lagar och förordningar.
De
åtgärder rapporten nämner som mest angelägna är att tillse att
de bästa lärarna rekryteras till skolor med största problemen, att
kvaliteten i lärarutbildningen höjs, att det skapas ökade
karriärmöjligheter, att stödet till elever med annat modersmål än
svenska blir likvärdigt, att det fria skolvalet görs likvärdigt
över landet och att friskolorna får en närmare koppling till
kommunerna.
Kommunerna
har ansvaret för driften av flertalet skolor. Staten har ansvaret
att genom lagar och förordningar tillse att alla barn och elever får
en utbildning, som är likvärdig, är av god kvalitet och ges i en
trygg miljö. Skollagen är omfattande och antalet förordningar är
stort.
Vid
sidan av det kommunala skolsystemet finns friskolesystemet. Mer än
var tionde grundskoleelev och cirka var fjärde gymnasieelev går i
en fristående skola. Antalet fristående gymnasieskolor är något
mindre än antalet kommunala. För att starta en friskola måste
huvudmannen ansöka hos Statens skolinspektion om att få starta
skolan. Om skolan uppfyller bestämmelserna och godkänns av
Skolinspektionen erhåller den bidrag från elevernas hemkommun.
Kommunernas inflytande är här starkt begränsat. Friskoleetablering
borde emellertid vara en del i kommunernas skolplanering.
Fokus
har satts på statens misslyckade styrning av skolan, men inom även
andra sektorer kan vi se motsvarande problem. Ojämlikheten mellan
kommunerna inom förskoleverksamheten är minst lika stor, för att
inte tala om hemtjänsten, särskilda boenden för äldre och
kulturen.
Det
förefaller finnas en tro på statlig nivå att själva tillkomsten
av en lag förändrar verkligheten. Dock: varje beslut om en lag
eller förordning måste leda till en tydlig strategi för hur staten
ska få genomslag för lagen i fråga. Detta måste gälla alla
sektorer där staten har ett styrande ansvar
Ojämlikheten
inom förskolan har ökat under trettio års tid. Innan dess fanns en
statlig styrning med ekonomiska medel. Det är inte självklart att
samma medel bör användas i dag, men exemplet visar att styrning
handlar om inte bara att fastslå vad man anser ska gälla utan också
om uppföljning och om utkrävande av ansvar. Dock frestas politiker
ofta att söka lösa styrningsproblem med organisatoriska
förändringar, men att lösa problemen med ojämlikheten mellan
kommunerna med att lägga även driftansvaret på staten, skulle visa
att man inte sett det verkliga problemet.
Harald
Nordlund
Uppsala
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida