söndag 15 maj 2016

Vad är viktigt?

Visst är vi bra på att se vad som är väsentligt och vad som är mindre viktigt. Nja, väsentligt och viktigt, men i alla fall finna engagemang. Vi är beredda att sitta framför TV:n i fyra timmar med en sällsynt dålig underhållning (jo, jag vet att jag gör en subjektiv bedömning). Vilka kan på fullt allvar hävda att musiken var njutbar? Vilka kan på fullt allvar säga att dom tycker dom två, under ett par veckor i media dominerande, programledarna var roliga? Vilka kan tycka att en programledares egen njutning av att få visa sin vältränade överkropp platsade i programmet?
Vilka kan tycka att Frans förgyllde programmat? Jo, jag. Frans var den ende i programmet med charm och samtidigt genuin. Därtill kommer att låten var i särklass bäst (jo, jag vet att detta är högst subjektivt). Må han lyckas bevara denna i branschen unika egenskap
Nu sitter jag med förhoppningar. Förhoppningar om att vi ska kunna ändra fokus. Men vi behöver hjälp av media. Tänk om vi kunde få motsvarande åtminstone en tiondel av Eurovisiontexterna med analyser av innebörden av Värdlandsavtalet. Jo jag vet att jämförelsen kan ifrågasättas, men medge att vi bevittnar ett förfall. Riksdagen kommer inom några dagar fatta beslut, som för lång tid framöver ändrar Sveriges roll i världen. Från att ha varit ett land, som spridit fredsbudskap och förberett för fred ska vi nu sälla oss till en grupp, med uppgift att rusta för krig.
Gissningsvis visste 95% av svenskarna att eurovisionsfinal skulle äga rum i går kväll. Gissningsvis känner endast varannan svensk till att Sverige inom kort kommer att lämna alliansfriheten.
Om gissningarna är riktiga, var ligger förklaringen till skillnaderna?

Inga kommentarer: