måndag 2 januari 2017

Dom gillar nog Trump och kärnvapen

Jul- och nyårshelgerna förbi. Svår förkylning eller, vilket jag tror, influensa har utgjort hinder för trevliga aktiviteter. Inte heller har bloggande känts inspirerande. En hel del twittrande dock, i sängläge.
Ett meningsutbyte känns fortfarande ledsamt. Kanske inte konstigt att vi har ofred och våld, tänker jag. Intelligenta personer, mätt med universitetspoäng, argumenterar för att ett nära samarbete med Donald Trump inom kärnvapenorganisation är den väg Sverige bör välja. Jo, jag vet. Det handlar inte om enbart intelligens. Det handlar om vilka visioner vi målar upp. För mig är det faktiskt så att jag för varje gång någon argumenterar för NATO-medlemskap blir min övertygelse om att vägen till fred inte heter hot med vapen och kärnvapenupprustning.
Ljusglimtar finns. I UNT fanns en debattartikel med rubriken "Svara på frågorna". Jag har frågat de fyra allianspartiledarna om dom avser svara. Ingen reaktion. Jag har, säkert nästan tio gånger frågat dem hur dom ser på svenskt NATO-medlemskap med Donald Trump som president i USA. Inte ett enda svar.
Man vill ha dialog med medborgarna. Snack. Man ska själva bestämma vilka frågor man ska skriva och prata om.

Inga kommentarer: