lördag 8 augusti 2009

Ett enda borgerligt parti?

Även i dag vill jag komplimentera UNT: s ledarsida. Ett stärkt samarbete har bara en vinnare, lyder rubriken.
Det finns en spännvidd i den borgerliga regeringen. En bredd som har sin grund i ideologiskt skilda synsätt. Den bredden ska vi vara rädda om. Men partiledningarna är inte rädda om den. UNT: s fråga: ”Är makten verkligen allt, betyder det egna partiets idéer verkligen ingenting?” är befogad. Samtliga sex partiledare plus två språkrör har gett svaret. Ja, makten är verkligen allt. Invändningen mot mitt påstående är att i opposition kan man inte alls påverka. Jag tror att detta är ett helt felaktigt synsätt. Ett socialliberalt parti, som suddar ut sin profil medverkar i en politik, som formuleras av det stora partiet. Ett socialliberalt parti kan i opposition profilera sig. Min slutsats blir att jag vill hellre ha ett profilerat Folkpartiet i opposition än ett Folkpartiet med utsuddad profil.
Tack UNT för meningen: ”För i ärlighetens namn, hur spännande blir valet mellan ett socialdemokratiskt parti, vars enda bärande idé är att sitta vid makten, och ett stort borgerligt parti som drivs av exakt samma tanke, låt vara i en något annorlunda paketering?”
Och, vill jag tillägga, hur demokratiskt är det att säga, vi är överens om det mesta, och i nästa andetag ge intryck av att det har betydelse vilket parti man röstar på.

Tack också för Kersti Kollbergs ”Perspektiv” på timbroideologen Idergards kritik mot kommunala prioriteringar. Inte nog med att Idergard rör ihop investeringar och driftspengar. Han har i sin debattartikel använt sig av påståenden, vars sanningshalt kan ifrågasättas.
Idergard anser sig också veta vad som är välfärd. Innehållet i begreppet varierar väl från individ till individ, vilket måste betyda att individen formar själv sin välfärd. Politikens uppgift är att skapa förutsättningar för alla att skapa sig sin välfärd. Kultur ingår inte i dessa förutsättningar, tycks Idergard anse. För mig är en kommuns utbud av kultur lika viktigt som det Idergard kallar kärnverksamheter.
Visst kan vissa byggen, vissa investeringar ifrågasättas. Men i en kommuns politik ingår som en viktig del att skapa ekonomiskt utrymme för välfärdsskapande förutsättningar. En konferensanläggning kan i något fall bedömas bidra till att öka det ekonomiska utrymmet.
Som socialliberal tar jag avstånd från de försök från högerkrafter att göra all kulturverksamhet till en vara på en marknad.

Utse Bengt Westerberg eller Anders Wijkman till landshövding i Uppsala län

Inga kommentarer: