söndag 7 mars 2010

Positivt möte med politiker

Att nu få komplettera politisk aktivitet med att leda möten av olika slag och att träffa grupper för samtal om hur vi får politiker att styra.
Jag fick för en kort tid sedan förmånen att tillsammans med politiker spela en annan roll än politikerrollen. Jag ledde en utfrågning i det angelägna ämnet integration och invandring. ”Skapar integrationspolitiken främligsfientlighet” var huvudfrågeställningen. Alla åtta partierna, i kommunfullmäktige i Uppsala kommun, var representerade. Valrörelsen kommer att bjuda på många debatter. Därför hade arrangören Studieförbundet Vuxenskolan valt just formen utfrågning, vilken innebär att partierna svarar på frågor utan att angripa varandra. Mötet genomfördes i en miljö som skulle påminna om kafémiljö, det vill säga de närvarande förväntades dricka kaffe under mötet och också röra på sig för att hämta påtår. Ett intressant och lyckat grepp av arrangören. Sex personer hade vidtalats att förbereda var sin fråga.

Jag önskar att många hade fått ta del av denna samvaro av, främst, det skälet att mötet genomfördes i en stämning, som många andra sammanhang saknar. Stämningen var så god att jag, som mötesledare, under tre timmar nöjde mig med tre korta anekdoter. Frågorna, som ställdes, var relevanta och politikernas svar i de flesta fall klargörande.
Det är helt enkelt roligt att få bidra med en positiv bild av politik och politiker.

Språkpolisen slog just till mot en kommentar i P4. Någon vasaloppsåkare lär ha släppt några metrar.

Inga kommentarer: