onsdag 1 augusti 2012

Avsnitt 19 ur Politik på Gott och Ont

JAG VAKNADE TVÄRT. Å, det var bara en dröm. Jag drömde att jag var ledare för Sveriges socialliberala parti, SLP. Men jag deltog inte i en debatt i Sveriges riksdag. Nej jag var gäst hos Carin Hjulström Livh i TV, i programmet Carin 21:30. Jag förstod till en början inte varför just jag var inbjuden. Men när Carin efter en stund ber imitatören Jörgen Mörnbäck träda in klarnar det. Någon tacksammare att imitera än mig finns knappast. Jag har en tråkig röst, men kan mitt i tråkigheten vara riktigt rolig. Nu gäller det att vara på sin vakt. Utnyttja situationen och inte blotta sig. Aha. Grejen är att Jörgen ska lära mig att imitera Fredrik Reinfeldt och därigenom bli mer framgångsrik. Jag ska låta som Fredrik, för nu handlar det inte om politiken utan om hur man värvar röster. Jag har ju chans att bli utrikesminister efter nästa val. Vad stolt min son skulle bli, för att inte tala om mina gamla föräldrar. Tänk att grabben har blivit statsråd. Jörgen briljerar med att imitera några kändisar. Vi samtalar om vilka som är lite svårare och vilka som är mer tacksamma att imitera. Så plötsligt börjar Carin tala politik. Bland annat kastar hon ut till mig frågan ”Vad är egentligen skillnaden mellan moderaterna och SLP?” För en partiledare borde frågan ha känts igen och svaret kommit blixtsnabbt. Men inte. Jag stammade och efter en lång stunds tystnad sa jag att vi har lovat att inte kritisera varandra, men, och så tystnad. Moderaterna brukar ju vilja sänka skatterna mer än vi, säger jag. På ett overkligt sätt kommer plötsligt en ande insvävande i studion, upptäckt av bara mig själv. Anden viskade i mitt öra att jag låtit mig fångas av ett egoistiskt karriärtänkande. Din uppgift är att sprida de socialliberala idéerna. Dom är viktigare än karriären. Komplettera snabbt Ditt svar med att skillnaden ligger i kampen för ökad solidaritet; solidaritet med gamla och sjuka, med utsatta människor här och i andra länder och med kommande generationer. Och att skillnaden är stor när det gäller kampen för fred. Förklara att det där med skatterna blir ju en konsekvens av andra ställningstaganden. Jag öppnade munnen för att efterkomma de råd jag fått, kippade efter andan och när Carin just ska konstatera att tiden är ute sitter jag spikrak i min säng.

Inga kommentarer: