Avsnitt 50 ur Politik på Gott och Ont
Nedanstående skrev jag ner
närmast som en programförklaring år 2003.
SVENSK SJUKVÅRD inklusive vård
av äldre fungerar i de flesta fall bra. Bristerna är emellertid alltför stora
och många. Lösningen är inte alltid, men i många fall, fler anställda. Ändrade
driftformer och strukturer betyder mycket. Från regeringen har löften givits om
fler anställda i äldrevården. Mot bland annat den bakgrunden är det förvånande
att vi får läsa sådana rubriker som ”En vårdare ska sköta 18 dementa
patienter". Solidariteten med äldre människor som behöver särskilt stöd
måste ökas. Även om det kräver att andra sektorer får stå tillbaka. Vården i Uppsala län håller hög klass, kanske
högst i landet, medan tillgängligheten till primärvården inte alls är bra.
Långa väntetider för att få komma till läkare och svårigheter att få kontakt
med sin vårdcentral. Det här medför bland annat att av besöken vid barnakuten
vid Akademiska sjukhuset borde hela 40 % fått besöka vårdcentral. Primärvården
måste tillföras mer resurser. Men det är fråga om inte bara resurser utan vems
perspektiv som ska gälla och hur man organiserar verksamheten. Fortfarande för
mycket av att patienten ska anpassa sig till systemet. Vi måste dock ändra
perspektiv. Alltid den enskildes önskemål och behov som ska styra. Vad är bäst
för den här personen? Jag vill också ha öppna kvalitetsredovisningar.
Medborgarna ska regelbundet få se hur väl målen inom sjukvården uppfylls. I de
avseenden det inte fungerar bra ökar redovisningarna trycket på
förbättringsarbetet.
Debatten om svensk sjukvård och
omsorg om äldre borde handla mer om hur vi avskaffar bristerna. Vi har en
debatt om vinst eller inte vinst, som om det vore ett mål.
Målen måste väl handla om hur vi
ska finansiera, om kvalitet och om vem som ska få ta del av den gemensamt
finansierade vården och omsorgen.
För mig som socialliberal är en
viktig grund att vård och omsorg är solidariskt finansierade, det vill säga
genom skatter, och att det är behoven som ska avgöra när vård och omsorg ska
ges. Kraven på kvalitet ska vara höga och kontrollen av att överenskommelsen om
kostnad och kvalitet ska vara noggrann. Med vem man har träffat den
överenskommelsen har för den enskilde ingen betydelse. Det viktiga är att man
får stöd när man behöver det och med bra innehåll. Och det är den enskildes
önskemål som ska vara styrande.
Kommunerna och landstingen har
ansvar för att de som tillhandahåller vård och omsorg är effektiva. Nog borde
det vara en självklarhet att bästa effektivitet och bästa kvalitet nås i ett
system där man kan jämföra olika utförare med varandra. Att låta andra än
kommuner och landsting vara utförare måste vi se som ett medel, inte ett mål,
för att nå effektivitet och kvalitet.
Den angelägna debatt om
sjukvårdens och framförallt Akademiska sjukhusets driftsformer, som förts på
denna sida, innehåller enligt vad jag uppfattat, ett par svårförståeliga
inslag. Den kretsar i storutsträckning kring frågor och problemställningar som
rör välfärdens gemensamma finansiering om vilken det ju råder djup enighet.
Ingen seriös politiker går emot en gemensam skattefinansierad sjuk- eller äldrevård.
Ändå betonas vikten av denna självklarhet gång efter annan och öppna dörrar
slås in.
Vidare debatteras sjukvårdens
organisatoriska utformning över de vårdbehövandes huvuden. Något som kanske
inte alltid är helt främmande för vårdutövare men som är helt olämpligt för
politiker som ser sig som allmänhetens och medborgarnas valda ombud. Det borde
vara en självklarhet att man anstränger sig till det yttersta för att möta det
vårdbehov som finns och då behövs valfrihet och alternativ eftersom inte alla människor
är lika utan har olika behov.
Valfrihet är inte liktydig med
vad som slarvigt och felaktigt kallas privatisering. Det innebär snarare att
man inte ska förlora bestämmanderätten över sitt liv därför att man fått behov
av vård. Det är den gemensamma finansieringen, rimliga taxor och regler som ger
valfriheten. Kostnaden för vård och omsorg ska vara lika i kommunal och i
privat regi. Patientens egna önskemål måste väga tyngre än kraven från en
stelbent organisation. En utvecklad vårdgaranti, en vårdpeng, innebär att när t
ex behov av operation konstaterats, kan patienten välja var den ska ske, vid
det egna landstingets sjukhus, hos ett annat landsting eller hos en privat
vårdgivare. På så sätt likställs offentligt och privat utförd vård och kostnaden
för patienten förblir densamma. Finner man att bolagisering av ett sjukhus, med
ett eller flera landsting bland ägarna, kan fungera så kan detta vara en
utmärkt lösning. En näst intill bortglömd väg till återupprättelse av vårdens
kvalitet är att politikerna håller sig till den politiska uppgiften, nämligen
att anslå medel, fastställa budget, följa upp och utvärdera för att sedan
utkräva ansvar eller utkrävas ansvar av och överlåter det praktiska och
organisatoriska arbetet till dem som utför verksamheten, till personalen och
vårdgivarna. Det är de som möter patienterna, ser behoven och måste få konkreta
möjligheter att utföra sitt arbete. Det är då inte alls säkert att det är ökade
resurser man efterlyser i första hand.
Det väsentliga är att
utgångspunkten tas i den enskilda människan. Vi ska inte välja ett utbud av
välfärd, i en utbudspolitik där samhällsmedborgarna får sig nöja med vad som
för tillfället erbjuds, antingen det svarar mot deras behov eller inte. En
alltför vanlig politikerfälla är att låsa in sig i sina egna förutfattade
meningar, för att inte säga fördomar, om formerna för verksamheters utförande.
Reellt välfärdsarbete, menar tydligen vår nuvarande majoritet, kan utföras bara
genom offentliga arbetsgivare. Att man därmed och samtidigt uttalar ett
misstroende mot skaparkraft, arbetslust och initiativförmåga låtsas man inte
om. Det väsentliga borde vara den gemensamma finansieringen och den har vi en
mycket bred majoritet för.
Maktkoncentration, till stat,
myndigheter, företag eller organisationer leder lätt till att individers
rättigheter och möjligheter naggas i kanten. Om politiker dessutom ser sig
själva mer som förmyndare än ombud, är risken för en stagnerande utveckling
överhängande. Samhället måste alltid betraktas ur de sämst ställdas perspektiv
och detta gäller inte minst på vårdens och omsorgens områden. Ett samhälle av
fria medborgare kommer alltid att bjuda på nya överraskningar och nya
utvecklingsmöjligheter. Det är därför viktigt att välfärdsbygget tar sin
utgångspunkt i den minsta enheten – den individuella människan, inte i
kollektiva lösningar som kommer att förändras av samhällsutvecklingen.
För en utomstående betraktare
ter det sig både uppenbart och naturligt att ett politiskt parti, som
eftersträvar egen majoritet, alltså mer än femtio procent av befolkningen, allt
som oftast tvingas gå i otakt med sig själv. Blir en grupp, eller ett parti,
tillräckligt stort visar det sig att motsättningarna inom gruppen eller partiet
är minst lika stora som mellan två grupper – eller partier. Inom
socialdemokratin och fackföreningsrörelsen visar detta sig numera regelmässigt.
Helt nyligen sade sig
statsministern villig att acceptera, vad han kallade non profit företag som
aktörer och utförare inom vården och omsorgen. Jag skulle gärna se ett
förtydligande av Göran Persson om vad, och vilka, han menar uppfyller detta non-profitkriterium.
Så kom Kommunals styrelse och lade ett betydligt mer långtgående förslag till
sin kongress. Då förbundet organiserar flertalet arbetstagare på det berörda
området, är detta egentligen bara en konsekvens av den rådande verkligheten,
vilket också medgavs av förbundets andre ordförande, Lars Åke Almqvist, i en
TV- morgonsändning. Många av förbundets medlemmar, som bytt arbetsgivare, hade
förklarat sig mycket nöjda med bytet. Kongressombudet N. N. från Norrbotten,
som deltog i samma sändning, såg detta som hon kallade privatisering som ett
förhatligt systemskifte och ett hot mot förbundet, som inte lyckats rekrytera
medlemmar på den privata sektorn. Kongressen sa givetvis nej till förslaget,
inte helt oväntat och av rent ideologiska skäl. Kompromissen blev återremiss,
rådslag under ett års tid och eventuellt ett nytt, och må hända mer politiskt
korrekt, förslag.
Man kan ju fråga sig om
Kommunal, utöver förbundsstyrelsen, har insett eller ens velat förstå vad
konkurrensutsättning och därmed flera aktörer inom vårdens och omsorgens
områden kan tillföra. Man tror inte på att politiken, välfärdens styrmekanism,
ska förmå sätta taxor och fastställa regelverk för de privata liksom för de
offentliga alternativen. Man hävdar bestämt att vårdtagarnas plånböcker kommer
att väga tyngre än den gemensamma skattefinansieringen av verksamheterna. Man
bortser från den terräng man befinner sig i och litar helt på den egna kartan.
Med risk för att bli övertydlig vill jag framhålla: Vård kostar ungefär lika
mycket oberoende av vem som utför den och det finns minst lika stora skillnader
mellan kostnaderna i offentlig och offentlig verksamhet som det finns mellan
den ena och den andra privata utföraren. Det är dessutom uppenbart att den
offentligt utförda vården och omsorgen inte ensam kommer att kunna möta den
äldreboom vi får om ett tiotal år. Det behövs fler aktörer och det är klokare
att identifiera morgondagens problem idag istället för att möta dagens bekymmer
med föråldrade lösningar.
Bortsett från hur slipstenarna
nu ska dras inom rörelsens båda grenar kan vi bara konstatera att både
statsministern och Kommunals förbundsstyrelse fått bakläxa av sina egna
ideologiska traditionalister. Nu gäller
för dem att hitta vägar tillbaka till den enighet som förväntas vara deras
kännetecken. Det är inte min sak att analysera vilka vägar de kan komma att
välja, men jag ser en tydlig skiljelinje mellan deras gemensamma syn och mitt
sätt att se på saken. Både Persson och Kommunal sitter nämligen fast i en
organisatorisk syn, som ser mer till formerna för utförandet än till att tant
Elsa och morbror Karl ska få en bra vård och en trygg ålderdom. Det ter sig
svårt att förena kollektivistiska åskådningar med ett individperspektiv men det
är, enligt min mening, nödvändigt i vårdsituationen. Utgångspunkten måste vara
den enskilde vårdtagarens. För denne spelar det sannolikt ingen större roll
vilken väg personalens avlöningspengar tagit ner i deras plånböcker eller vem
som äger vad av den utrustning som behövs, bara vården är bra och finansierad
skattevägen.
Göran Perssons tankar om
non-profitföretag kräver ett förtydligande av honom själv. Jag menar att ett
företag i ekonomisk balans som kan förutse sina kostnader kan vara bättre än en
kommunal institution som kan drabbas av t ex kraftiga hyres- eller
prishöjningar genom politiska beslut inom den egna organisationen. Ett
ickevinstkrävande företag, liksom en stiftelse eller ett kooperativ, omfattas inte
av lagen om offentlig upphandling. Följden kan bli att företaget också vid ett
nollresultat kan ha genererat vinster någon annanstans. Det är således knappast
verksamhetens organisatoriska form som är avgörande, utan den offentliga
finansieringen som i sin tur legitimerar uppföljning, utvärdering och ett
utkrävande av ansvar - i förekommande fall. Persons uttalande om non-profit
företag är inget annat än försök att med fernissa laga eller dölja en spricka i
rörelsen.
Den socialdemokratiska attityden
innehåller ett misstroende mot all vård som inte utförs i egen, offentlig regi.
Förståelsen av att det faktiskt finns misstro mot politisk detaljstyrning på
bekostnad av individers, vårdtagares, egna önskemål och behov finns inte. Det
är där skiljelinjen mellan den socialdemokratiska och den socialliberala synen
går. Det envisa fasthållandet vid en skiljelinje mellan privat och offentlig
vård och omsorg, finns inom, och går tvärs igenom socialdemokratin. Det är
synsättet, plånboksfrågan, som måste förändras. Den offentliga finansieringen
kan vi komma överens om.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida