Uppsnappat om järnvägen
För att järnvägen ska kunna öka sin
marknadsandel i Europa har EU-kommissionen lagt fram ett fjärde järnvägspaket.
Trafikutskottet anser att delar av förslagen i det fjärde järnvägspaketet
strider mot den så kallade subsidiaritetsprincipen. Det gäller ökade
befogenheter för EU:s järnvägsbyrå, att öppna upp de nationella marknaderna för
persontrafik för konkurrens och att kollektivtrafik på järnväg ska upphandlas i
konkurrens. Utskottet föreslår att riksdagen skickar ett motiverat yttrande till
EU. Regeringspartierna reserverar sig.
EU-kommissionen föreslår att Europeiska
järnvägsbyrån ska ges utökade befogenheter att till exempel godkänna
järnvägsfordon och för att utfärda och återkalla säkerhetsintyg för
järnvägsföretag. Syftet är att få bort administrativa och tekniska hinder. Ett
annat syfte är att införa ett gemensamt synsätt på reglerna för säkerhet och
driftskompatibilitet.
Utskottet ifrågasätter om en sådan överflyttning
av beslutskompetens är en proportionerlig åtgärd för att nå syftet med
förslagen. Det finns i stället en risk för mer utdragna processer och ökade
kostnader, menar utskottet. Utskottet konstaterar dessutom att merparten av
järnvägsfordon och järnvägsföretag bara verkar inom ett eller ett fåtal
EU-länder. Att järnvägsfordon ska uppfylla kraven i alla EU-bestämmelser
framstår därför som klart oproportionerligt, enligt utskottet.
Marknadsöppning av nationell persontrafik
EU-kommissionen föreslår att järnvägsföretag ska
ha tillgång till järnvägsinfrastruktur i alla EU-länder för att utföra
persontransporter. Utskottet konstaterar att järnvägsmarknaden i Sverige är helt
öppen för konkurrens sedan 2010. Förslaget har i den delen därför ingen effekt
på svenska lagar.
Utskottet är ändå tveksamt till förslaget och
menar att det kan vara en alltför långtgående åtgärd som minskar utrymmet för
nationella välfungerande särlösningar. Det kan enligt utskottet finnas andra
åtgärder som är bättre för att nå målen med förslaget, till exempel gemensam
information, tidtabeller och biljettsystem. Utskottet bedömer också att
EU-länderna är bättre rustade att utifrån varje lands förutsättningar besluta om
hur persontrafiken ska utföras för att nå EU:s mål.
Konkurrensutsatt upphandling av kollektivtrafik på järnväg
EU-kommissionen föreslår dessutom att det ska
bli obligatoriskt för EU-ländernas myndigheter att konkurrensutsätta
tilldelningen av järnvägsavtal genom upphandling i stället för att kunna ge
avtalen till vissa leverantörer när de själva inte bedriver trafiken. Enligt
utskottet överskrider förslaget den nödvändiga nivå som krävs för att nå målen
om konkurrens. Det måste vara det enskilda EU-landet som bäst kan avgöra hur
myndigheterna ska tilldela avtal om allmännyttig järnvägstrafik, anser
utskottet.
Regeringspartierna reserverar sig
Moderaterna, Folkpartiet, Centerpartiet och
Kristdemokraterna reserverar sig. Partierna håller med regeringen om att
EU-kommissionens förslag är förenliga med subsidiaritetsprincipen och
proportionella mot syftet att nå målen i EU-fördraget. Partierna är dock i
likhet med regeringen tveksamma till hur effektiva förslagen om att flytta
beslutskompetens är i praktiken. Regeringen har pekat på andra alternativa
åtgärder på överstatlig nivå som är mindre ingripande. Partierna utgår ifrån att
regeringen i den fortsatta behandlingen i första hand verkar för att EU vidtar
dessa alternativa åtgärder.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida