När får vi se kloka analyser av vad svensk skola behöver
Frågan,
som fick visst medieutrymme, om nya insatser från Skolverkets sida
är större än vi anar.
Utbildningsminister
Gustav Fridolin (MP) betonar att det inte handlar om att staten ska
ta över vissa skolor utan om ett samarbete som ska utformas som ett
avtal.
–
Ansvaret ligger på rektorn. Rektorn är den pedagogiska ledaren på
en skola, som har ansvar för de insatser man bestämmer att man ska
genomföra på den här skolan, säger Fridolin till Ekot i Sveriges
Radio.
Ekot
uppger att det i år öronmärks 300 miljoner kronor till insatserna.
Men från och med nästa år vill regeringen att stödet ska öka
till 600 miljoner kronor
Diskutera
de verkliga problemen
OECD
har presenterat, efter begäran från den förra regeringen, en ny
rapport om den svenska skolan. Kritiken är omfattande och allvarlig.
Bristerna handlar om, främst, läraryrkets låga status och
begränsade karriärmöjligheter, alltför låga krav på eleverna
och stora kvalitetsskillnader mellan olika skolor.
De
åtgärder rapporten nämner som mest angelägna är att tillse att
de bästa lärarna rekryteras till skolor med största problemen, att
kvaliteten i lärarutbildningen höjs, att det skapas ökade
karriärmöjligheter, att stödet till elever med annat modersmål än
svenska blir likvärdigt, att det fria skolvalet görs likvärdigt
över landet och att friskolorna får en närmare koppling till
kommunerna.
En del drar av detta slutsatsen att den
viktigaste åtgärden i svensk skolpolitik är att ge staten
driftansvaret för landets skolor.
Slutsatsen
är typisk för svensk offentlig verksamhet; omorganisera.
Kommunerna
har ansvaret för driften av flertalet skolor. Staten har ansvaret
att genom lagar och förordningar tillse att alla barn och elever får
en utbildning, som är likvärdig, är av god kvalitet och ges i en
trygg miljö. Skollagen är omfattande och antalet förordningar är
stort.
Vid
sidan av det kommunala skolsystemet finns friskolesystemet. Mer än
var tionde grundskoleelev och cirka var fjärde gymnasieelev går i
en fristående skola. Antalet fristående gymnasieskolor är något
mindre än antalet kommunala. För att starta en friskola måste
huvudmannen ansöka hos Statens skolinspektion om att få starta
skolan. Om skolan uppfyller bestämmelserna och godkänns av
Skolinspektionen erhåller den bidrag från elevernas hemkommuner.
Kommunernas inflytande är här starkt begränsat, gränsande till obefintligt.
Det
framstår som uppenbart att staten har misslyckats, trots många
lagar och förordningar att fullgöra sina uppgifter att, till
exempel, skapa likvärdighet. Att likvärdighetsproblemet används
som argument för att överföra driftansvaret från staten till
kommunerna framstår då som ologiskt. (Krav på likvärdighet finns
för även andra sektorer. Med detta argument borde även, till
exempel, äldreboenden och förskoleverksamheten förstatligas.)
Problem
finns också i att kommunerna inte har hela ansvaret för
skolplaneringen. Friskoleetablering borde vara en del i kommunernas
skolplanering. Läraren som en auktoritet måste återupprättas.
Härvid har även föräldrar ett stort ansvar.
Lås inte fast debatten i en
debatt om organisationsform.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida