Demokratin sviks
Den här artikeln publicerades i går på unt.se, med undantag av att där fanns av första stycket första och sista meningarna
Demokratin
sviks
EU
ägnar sig alltmer åt andra frågor än huvuduppgifterna. Överför
kommunal- och landstingsdrift till staten. Skol- och sjukvårdssystem
vid sidan av kommunernas respektive landstingens. Lägg ner
landstingen och bilda stora regioner. Låt tjänstemän besluta i
allt fler frågor. Exemplen utgör oroande inslag i dagens politiska
system.
Jag
vill peka på åtta hot, mot vår demokrati, och som måste avvärjas:
1.
EU, alltför sluten
Kanske
det enda goda med att Storbritannien lämnar EU är att beslutet är
en väckarklocka. Nu har man börjat tala om att EU måste
koncentrera sig på sina huvuduppgifter. Men finns förmågan att
enas i klimat- och andra miljöfrågor, påverka utvecklingen i
fredlig riktning, och att kunna enas om en human flyktingpolitik.
Finns
viljan att öppna organisationen? Alltför många vet inte vad våra
representanter heter, än mindre vad dom gör. Vissa uppgifter, som
om svenska riksdagsledamöter är offentliga, är om EU –
parlamentarikerna sekretessbelagda.
2.
Regionbildningar, ökad anonymitet
En
utredning föreslår att landstingen ska avvecklas och ersättas av
sex regioner. Uppsala län föreslås slås ihop med fem andra län.
I det högsta beslutande organet Regionfullmäktige kan vi räkna med
att knappast fler än femton kommer från nuvarande Uppsala län.
Kommunerna
har visat sig vara den del av offentlig sektor, som bäst uppfyller
krav på demokrati och effektivitet, trots ibland brister även där.
Rimligt vore att se kommunerna som den naturliga arenan för all
offentlig verksamhet. Det får då ankomma på kommunerna att då så
krävs skapa samarbete över kommungränser; inom, främst,
sjukvården och kollektivtrafiken.
3.
Överföringar till staten av daglig drift, ökade avstånd
Fokus
har satts på statens misslyckade styrning av skolan med ojämlikhet
mellan kommunerna som följd. Ojämlikheten inom förskoleverksamheten
är minst lika stor, för att inte tala om hemtjänsten eller
särskilda boenden för äldre liksom inom kulturen. Att som en del
förespråkar råda bot på statens misslyckande med sin egen
lagstiftning genom att staten får ta över även daglig drift,
medför ökat avstånd mellan beslutsfattare och medborgare.
4.
Friskolor och fri etablering,
system
utanför
Vid
sidan av det kommunala skolsystemet finns friskolesystemet. För att
starta en friskola måste huvudmannen ansöka hos Statens
skolinspektion. Om skolan uppfyller bestämmelserna och godkänns av
Skolinspektionen erhåller den bidrag från elevernas hemkommun.
Jämförbart med friskolesystemet är fria etableringen av
vårdcentraler inom landstingens ansvarsområde.
Det
finns dokumenterade positiva effekter av att inom offentliga
ansvarsområden det finns även externa utförare. Dock medför
system vid sidan av kommunerna och landstingen att brister uppstår i
insynen för oss medborgare. Alla skolor, kommunalt drivna såväl
som externt drivna bör vara resultat av kommunala beslut, liksom
alla vårdcentraler bör ha tillkommit genom landstingsbeslut.
5.
Delegering, bort från politiken
Komplexiteten
i samhället ökar. Politikers beroende av experter blir allt
tydligare. Rätten för tjänsteman att fatta beslut i en kommunal
nämnds ställe, ges i form av delegering. Vanligen kommer nämnden
inte i kontakt med dessa ärenden, annat än som en rubrik i en
anmälningslista. Men det måste inte och får inte vara så. Det
är viktigt att medborgare, som vänt sig till nämnder med frågor
och synpunkter får svar av nämnderna i även frågor hanterade av
tjänstemän.
6.
Externa utförare,
ett
påverkansproblem
Ett
nyligen aktuellt ämne är vilket ansvar Trafikverket har för
arbetarnas säkerhet i samband med vägarbeten utförda av
entreprenörer. Brister entreprenören i, till exempel,
ansvarstagande för säkerheten, är det ett ansvar verket måste
utkräva av entreprenören. I relationen till oss medborgare finns
inte entreprenören.
Frågeställningen
gäller hela offentliga sektorn och dess ansvar vid externt
utförande. En kommun, som överlåtit till ett företag att driva
ett särskilt boende kan inte, om missförhållanden uppstår, skylla
på och hänvisa till företaget, vilket tyvärr är alltför
vanligt.
7.
Verksamheter åläggs politiskt ansvar, ansvarsutkrävande
omöjliggörs
Inom
landstinget ger politiska organ verksamheter, det vill säga,
anställda, uppdrag om att budget ska hållas och att åtgärder för
kostnadsminskningar ska vidtas med bibehållen kvalitet och
kvantitet. Som om noteringar i sammanträdesprotokoll förändrar
verkligheten. Vi kan läsa sådant som ”Akademiska sjukhusets
budget”, när det borde handla om budget för ett politiskt organ.
Genom
uteblivna politiska beslut och genom att skapa en bild av att
ansvaret ligger någon annanstans inskränks det demokratiska
inflytandet.
8.
Populism, egoism och karriärism missgynnar demokratin
De
politiska ismerna ser ut att vara på utgående. Populismen, egoismen
och karriärismen är de nya ismerna. Om partierna inte åter blir
organisationer för ideologiskt likasinnade riskerar våra politiker
få se väljarna vända dem ryggen.
Harald
Nordlund
Debattör
och
f.d.
kommunalråd och riksdagsledamot (L)
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida