DAGENS REFLEKTION 15 juli: Var ligger ansvaret för sjukvården?
"Vårdplatser färre än planerat, lyder en rubrik i dagens UNT. Som vanligt när det gäller sjukvården ser det ut som om allt ansvar åvilar de anställda. Radikala förändringar krävs. Nedanstående är i dag lika relevant som när jag skrev det
Tjänstemän
tvingas ta ett politiskt ansvar. Budgetar följs inte.
Patientsäkerheten är inte tillräcklig. Personal säger upp sig.
Akuten är i behov av akutinsatser. Primärvården har läkarbrist.
Samtidigt
ska konstateras att bilden är en realitet för många trots stora
ansträngningar från personalens sida. Konstateras ska också att
många upplever en vård av hög klass. Gäller såväl sjukhusvård
och primärvård som folktandvård.
Bristerna
är kända för de politiskt ansvariga. Det närmaste man kommer
kraftfullt agerande är dock att man på sammanträde efter
sammanträde ger uppdrag om att budget ska hållas och att kvaliteten
och kvantiteten ska vara oförändrade. Som om noteringar i
sammanträdesprotokoll förändrar verkligheten.
När
verkligheten med sina brister blir alltför påträngande beslutar
man sig för att se över organisationen och inhandlar
konsulttjänster. Härigenom erhålls en andningspaus under vilken
man kan hänvisa till pågående organisationsutredning och uttala
förhoppningar om att konsulten har lösningen.
Landstinget
är en politiskt styrd organisation. Det betyder, bland annat, att
landstingsfullmäktige är den ”riksdag”, som har att bestämma
om hur mycket pengar som får användas för de olika verksamheterna
sjukvård, primärvård, tandvård, kollektivtrafik och kultur och
vilka inriktningar verksamheterna ska ha. Eftersom för ett
fullmäktige finns bara andra politiska organ, ska budgetfördelning
och uppdrag avse verksamheter och inte förvaltningar.
En
tidningsrubrik nyligen löd ungefär så här: Akademiska måste
betala tillbaka till landstinget. Rubriken innehåller ett dubbelfel.
Akademiska är inte en utomstående part utan en del av landstinget
och rubriken ger en bild av att det är sjukhuset, som gentemot oss
medborgare är ansvarigt för ekonomin, när det i själva verket är
Sjukhusstyrelsen.
Innebörden
av att en organisation är politiskt styrd är att den till väsentlig
del finansieras med skattemedel, politiker beslutar om hur mycket
pengar som ska användas till verksamheten, vilken kvalitet den ska
ha och vilka verksamheten ska riktas till. Vidare, och minst lika
viktigt är, att det är politiker som regelbundet ska utifrån en
bild av hur verkligheten överensstämmer med nämnda beslut, fatta
beslut om korrigeringar och utkräva ansvar i speciella fall.
Grundproblemet
i landstinget torde vara att det är i endast teorin, som det är
politiskt styrt. Det som nu möjligen kan motivera anlitande av
konsult är behovet av utbildning av politikerna om vad som är deras
uppgifter. I syfte att tydliggöra ansvarsuppdelningen mellan politik
och produktion. Utrymmet för de anställda att konstruktivt klara ut
organisation och arbetssätt blir då större.
Det
behövs också en förändrad syn på innehållet i ledarrollen. En
ledning i vilken de anställdas erfarenheter och kunskaper
tillvaratas. Jag brukar vid sjukvårdsbesök fråga anställda om
olika förhållanden inom vården. Har du framfört detta, är en
vanlig fråga från min sida. Det är väl ingen, som lyssnar på
oss, är det alltid återkommande svaret.
I
en fungerande politisk process tvingas politiker in i
ställningstaganden om eventuellt ökade ekonomiska resurser, ändrade
kvalitetskrav, ändrad omfattning av verksamheten eller kombinationer
av dessa. Man kan inte fortsätta att gömma sig bakom professionen.
Jag kan tänka mig att problem som många i dag upplever vid, till
exempel Akuten, handlar om otidsenlig organisation, tungrott
arbetssätt och bristande personalresurser. Ett konstaterande av att
mer pengar krävs för en sjukvård för alla och till hög kvalitet,
måste inte leda till slutsatsen högre skatt. Kanske finns
möjligheter att omfördela uppgifter, till exempel,
frånsjukhusvården till primärvården. Kanske finns möjligheter
att minska kostnader inom, till exempel, administration och politik.
Det har, till exempel, utvecklats ett synsätt där det ses som
självklart att varje parti, representerat i fullmäktige, ska ges
möjlighet att nominera till minst en landstingsrådspost. Fjorton
landstingsråd torde kunna minskas med åtminstone tio.
Nu
pågående diskussioner om bildande av storregioner riskerar att
dölja de verkliga problemen. I även stora regioner måste
styrningen och ansvarstagandet fungera. Det kanske är så att ett
överförande till primärkommunerna vore att föredra framför
bildande av storregioner med de demokratiproblem dessa innebär.
Kommunerna måste då finna samverkan mellan sig och inom geografiska
områden, som kan behöva förändras från tid till annan. Ty varken
kommun eller län är tillräckligt stora som upptagningsområden.
Även
staten har en viktig roll i det att riksdagen stiftar lagar och
regeringen har ansvar för att lagkraven efterlevs. Staten tar inte
sitt ansvar härvidlag och misslyckandet får betraktas som vida
större än landstingens. Detta talar emot att staten ska ges en
vidare roll i sjukvårdspolitiken. Den ska också hålla sig borta
från begränsningar i landstingens sjukvårdsplanering, i form av
system vid sidan om landstingens egna .
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida