Värdlandsavtalet, trygghet eller hot
Kan Sverige längre spela en framträdande roll i ett
fredsskapande arbete, när man har ett avtal enligt följande?
Jag anser inte det möjligt. Sålunda ett historiskt misstag att
teckna det.
Sverige
kan bli värd för militära styrkor från ett Nato-land. Som
exempel har nämnts att flygplatsen Göteborg City Airport åter
kan bli en militär flygbas, och då med plan från Nato.
Avtalet skrevs under vid Natos toppmöte i september 2014 av representanter för Sverige och Nato. Avtalet gäller dock inte förrän riksdagen har godkänt det. Det väntas komma upp i riksdagen år 2016. |
Avtalet
|
||
[Sveriges
regering och två strategiska högkvarter inom Nato] ... som beaktar konceptet att gruppera Nato-styrkor och koalitionsstyrkor under Natos befäl till eller för transport genom Konungariket Sveriges territorium i fredstid, vid kris, nödläge och konflikt till stöd för Natos militära verksamhet, ... och som tar hänsyn till behoven hos Konungariket Sverige samt behoven hos Natos operationsledning (Allied Command Operations, ACO) och Natos transformeringsledning (Allied Command Transformations, ACT), nedan kallade de strategiska högkvarteren har kommit överens om följande. |
Avtalet
|
||
1.2 | Nato-ledd militär verksamhet: militär verksamhet inklusive övningar, utbildning, operativt experimenterande och liknande aktiviteter eller genomförande av ett strategiskt, taktiskt eller administrativt militärt uppdrag eller service- eller utbildningsuppdrag utfört av styrkor, samt processen att fortsätta strida, inklusive angrepp, förflyttning, försörjning och manövrer som behövs för att nå uppdragets eller operationens mål. |
Avtalet
|
||
1.11 | Värdlandsstöd: det civila och militära stöd som tillhandahålls i fredstid, vid nödlägen, kriser och konflikter av ett värdland till allierade styrkor och organisationer, som befinner sig inom, är verksamma inom eller transiteras genom värdlandets territorium, territorialvatten eller luftrum. |
Avtalet
|
||
1.15 | Anslutningsmeddelande: ett dokument som anger ett sändande lands avsikt att delta i arrangemang om värdlandsstöd enligt bestämmelserna i detta samförståndsavtal för en viss Nato-ledd militär verksamhet. |
Avtalet
|
||
1.16 | Avsiktsförklaring: ett dokument som anger ett sändande lands avsikt att delta i arrangemang om värdlandsstöd enligt bestämmelserna i detta samförståndsavtal, med vissa förbehåll. Värdlandet ska bekräfta om förbehållen kan godtas eller inte för att tillhandahålla värdlandsstöd. |
Avtalet
|
||
1.17 | Teknisk överenskommelse: en bilateral tilläggsöverenskommelse för en viss Nato-ledd militär verksamhet. Den innehåller uppgifter om ansvar och förfaranden för värdlandets tillhandahållande av värdlandsstöd till Nato-befälhavaren och sändande land/länder. |
Avtalet
|
||
1.18 | Gemensam tillämpningsöverenskommelse: en bilateral tilläggsöverenskommelse som fastslår åtagandet mellan signatärstaterna om tillhandahållandet och mottagandet av värdlandsstöd. Den innehåller utförlig information om det stöd som behövs och erbjuds, platsspecifika förfaranden för genomförande och ersättnings- och betalningsvillkor. |
Avtalet
|
||
1.19 | Gemensam styrkommitté för värdlandsstöd: en kommitté inrättad för ändamålet och för vilken värdlandet och en eller flera Nato-befälhavare delar på ordförandeskapet. Kommittén, som består av behöriga företrädare för alla sändande länder, värdlandet och en eller flera Nato-befälhavare, ska mötas för att på lämpligt sätt samordna nödvändiga tilläggsöverenskommelser om värdlandsstödet, såsom tekniska överenskommelser och gemensamma tillämpningsöverenskommelser. |
Avtalet
|
||
2.1 | Syftet med detta samförståndsavtal är att fastställa principer och förfaranden för upprättandet av baseringsområden och tillhandahållandet av värdlandsstöd till Natos styrkor i, eller med stöd från, värdlandet under Nato-ledd militär verksamhet. |
Avtalet
|
||
3.4 | Värdlandet ska i största möjliga utsträckning och utifrån förmåga, tillgänglighet och praktiska begränsningar under rådande förhållanden ge stöd till de styrkor som är utsända till Nato-ledd militär verksamhet. De närmare detaljerna för detta stöd ska behandlas i tilläggsdokument. |
Avtalet
|
||
3.5 | Bestämmelserna i detta samförståndsavtal är tillämpliga i fredstid, vid nödläge, kris och konflikt eller i tider av internationella spänningar enligt gemensamt beslut av utpekade värdlands- och Nato-myndigheter. |
Avtalet
|
||
3.7 | Värdlandet och strategiska befälhavare eller högkvarter får utse ombud som ska förhandla fram tilläggsdokument som stöder och preciserar detta samförståndsavtal. |
Avtalet
|
||
3.8 | Nato-ledd militär verksamhet som stöds av detta samförståndsavtal kan kräva multinationellt stöd av flygplan och helikoptrar i luften och, i fråga om hamnar, av handelsfartyg och militära stödfartyg. Värdlandet bekräftar att förflyttning av sådana luftfartyg, helikoptrar, fartyg och deras besättning i och genom värdlandets territorium får äga rum enligt ett generellt tillstånd så länge den Nato-ledda militära verksamheten varar. Värdlandet ska administrera/kontrollera alla aspekter av ett sådant tillstånd. |
Avtalet
|
||
5.1a | Värdlandet ska, under framtagningen av tilläggsdokument, vid ändringar och efter färdigställandet av dessa dokument, i god tid underrätta utsedd Nato-befälhavare om tillgängligheten av eller eventuella brister i fråga om förmågan till värdlandsstöd. Värdlandet noterar att Nato-planerare förlitar sig på de framtagna tilläggsdokumenten till detta samförståndsavtal och kräver att i god tid bli underrättade om planerade förändringar av den nationella etableringen och förmågan. |
Avtalet
|
||
5.2g | Nato-befälhavaren ska identifiera personalbehov och andra behov för att de baseringsområden som ska upprättas i värdlandet ska kunna fungera. | . |
Avtalet
|
||
5.3a | Sändande länder kan välja att delta i strukturen och förfarandena för värdlandsstöd genom att godta bestämmelserna i detta samförståndsavtal. Detta görs genom ett anslutningsmeddelande eller genom att avge en avsiktsförklaring för en viss Nato-ledd militär verksamhet. |
Avtalet
|
||
8.4 | Utöver det ansvar i fråga om skydd av styrkor som anges i Natos principer och förfaranden för skydd av styrkor, ansvarar Nato-befälhavaren för att samordna allt skydd som behövs och tillhandahålls av värdlandet och det sändande landet för att skydda styrkorna. |
Avtalet
|
||
11.1 | Detta samförståndsavtal får ändras eller modifieras skriftligen om alla parter är överens om det. |
Avtalet
|
||
11.3 | Uppenbara tvister om tolkningen och tillämpningen av detta avtal ska lösas genom samråd mellan parterna på lägsta möjliga nivå och får inte hänskjutas till nationell eller internationell domstol eller till tredje part för avgörande. |
Avtalet
|
||
1.11 | Värdlandsstöd: det civila och militära stöd som tillhandahålls i fredstid, vid nödlägen, kriser och konflikter av ett värdland till allierade styrkor och organisationer, som befinner sig inom, är verksamma inom eller transiteras genom värdlandets territorium, territorialvatten eller luftrum. |
Avtalet
|
||
2.1 | Syftet med detta samförståndsavtal är att fastställa principer och förfaranden för upprättandet av baseringsområden och tillhandahållandet av värdlandsstöd till Natos styrkor i, eller med stöd från, värdlandet under Nato-ledd militär verksamhet. |
Avtalet
|
||
3.4 | Värdlandet ska i största möjliga utsträckning och utifrån förmåga, tillgänglighet och praktiska begränsningar under rådande förhållanden ge stöd till de styrkor som är utsända till Nato-ledd militär verksamhet. De närmare detaljerna för detta stöd ska behandlas i tilläggsdokument. | . |
Vissa
ord i avtalstexten har här gjorts klickbara.
Först
ett utdrag ur avtalets inledning:
Sedan
följer en lång rad punkter.
Du
kan behöva gå till hela
avtalet.
Vi
begränsar oss till punkter som är avgörande för hur vi ska
uppfatta värdlandsavtalet.
1.
Definitioner
Vad
är Nato-ledd militär verksamhet?
Vad
är värdlandsstöd?
En
punkt längre ned, 5.3a,
hänvisar till 1.15 och 1.16 vad gäller samarbete mellan Nato och
Sverige. Även punkt 1.17 hör hit.
1.16
och 1.17 ser ut att ge Sverige möjlighet att påverka vad Nato gör,
och den senare punkten talar om en överenskommelse.
Den första punkten är dock oklar.
2.
Syfte
3.
Omfattning och allmänna arrangemang
Antag
att Göteborg City Airport åter, som
det har föreslagits,
blir en militär flygbas, och att där finns attackflyg från Nato.
Antag vidare att Nato vill använda planen för angrepp. Får de det?
Den här punkten gör att de troligen får det.
Är
tolkningen överdriven? Kan Sverige säga nej till att attackflyg
startar från svensk mark? Vi kan se på nästa punkt.
Vi
vet inte under vilka förhållanden, och av vem, de svenska
beslutsfattarna utses, och vi måste räkna med att de kommer att stå
under tryck från Nato. Vi bör inte släppa fram avtalet och riskera
att hamna i sådana situationer. Kom ihåg att Sverige i punkt 3.4
lovar att
...
i största möjliga utsträckning ... ge stöd till ... styrkor [i]
Nato-ledd militär verksamhet.
Det
är oklart vad avtalet sätter för gränser för Natos handlingar.
Detta behandlas på något sätt i punkt 5.3a.
Det
finns en oklarhet. Vi koncentrerar texten lite:
Bestämmelserna
... är tillämpliga i fredstid ... eller i tider av internationella
spänningar enligt gemensamt beslut ...
Handlar
detta beslut om att nu
gäller bestämmelserna, eller handlar beslutet om när
bestämmelserna allmänt ska gälla (vilken typ av internationella
spänningar)?
Ska
riksdagen skriva på in blanko?
Inte
nog med att okända tilläggsdokument kommer. Enligt punkt 11.1
kan avtalet senare ändras.
Följande
punkt förtjänar stor uppmärksamhet:
5.
Ansvar
Vi
behöver ett eget försvar nu, men på sikt måste det bli fred,
avspänning och internationell nedrustning. Sveriges situation nu
måste lösas självständigt och provisoriskt på något sätt.
8.
Skydd av styrkor
Avtalet
förbereder för att krig kan föras in i Sverige. Punkt 3.8
visar det, och här är mer för att visa den saken:
11.
Förändring och tolkning
Angående
otydligheter i avtalet står det så här i avtalets näst sista
punkt:
Ska
Sverige ställa upp även utanför
våra gränser? Tre punkter, 1.11, 2.1 och 3.4, ser ut att ge olika
besked.
Vi
jämför punkterna 1.11 och 2.1
Lite
kortare:
...
tillhandahållandet av värdlandsstöd till Natos styrkor i, eller
med stöd från, värdlandet under Nato-ledd militär verksamhet.
De
inskjutna orden , eller med stöd från, är märkliga. Det blir två
fall, och vi stryker
under skillnaden:
...
tillhandahållandet av värdlandsstöd
till Natos styrkor i värdlandet
under Nato-ledd militär verksamhet.
eller
...
tillhandahållandet av värdlandsstöd
till Natos styrkor med stöd från värdlandet
under Nato-ledd militär verksamhet.
I
det andra fallet tycks Natos styrkor befinna sig utanför
Sverige. Vår slutsats:
Om
Sverige är värd för ett Nato-land som har militär verksamhet
utanför Sverige, och som begär svenskt stöd till den verksamheten,
så ska Sverige ställa upp.
Är
slutsatsen riktig? Vad kan avtalets författare ha menat? De måste
ha menat svenskt stöd även utomlands, för annars hade de inte lagt
till orden , eller med stöd från,. Dessutom kan de säga att
1.11 inte
utesluter
svensk verksamhet utomlands.
Här
är det engelska
originalet:
The
HN will provide support within its fullest capacity, subject to
availability and within the practical limitations of the
circumstances that then exist, to the forces deployed on NATO-led
military activities. The details of this support will be addressed in
follow-on documents.
I
den svenska versionen har deployed översatts med utsända, och man
tänker då på sändande länder (Definitioner, 1.8),
alltså Nato-länder som sänder styrkor till Sverige. Men deploy
betyder ofta i militära sammanhang gruppera. Så har det översatts
i det sjätte stycket i avtalets Inledning
(som beaktar konceptet att gruppera ...) samt i punkterna 1.8
och 7.2.
Orden deployed eller utsända handlar alltså om styrkor som ett
Nato-land har placerat någonstans, men det behöver inte vara i
Sverige.
I
vardagsspråk kan placera vara en bra översättning. Det blir så
här:
...
under rådande förhållanden ge stöd till de styrkor som [har
placerats i] Nato-ledd militär verksamhet.
Till salu
Barnstol i trä 100 kr
Handgräsklippare Gardena 380 150 kr
Gräsklippare bensin med ett litet renoveringsbehov 400 kr
Två basketkorgar 50 kr
Cykeldäck 4 st. 26 tum 25 kr/st
Isoleringspapp två rullar Icopal Vesta pro 100 kr/st
Datorskärm 14x16 tum 20 kr
Väskor (Handbagage) 25-50 kr
Småprylar
Barnstol i trä 100 kr
Handgräsklippare Gardena 380 150 kr
Gräsklippare bensin med ett litet renoveringsbehov 400 kr
Två basketkorgar 50 kr
Cykeldäck 4 st. 26 tum 25 kr/st
Isoleringspapp två rullar Icopal Vesta pro 100 kr/st
Datorskärm 14x16 tum 20 kr
Väskor (Handbagage) 25-50 kr
Småprylar
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida