fredag 21 maj 2010

Politiker och kronofogden

Finns ett samband mellan duglighet som politiker och huruvida man har skulder hos kronofogden?
Unt har i dag en stort uppslagen artikel om vilka politiker, av de som ställer upp i höstens val, som har obetalda skulder, vilka är fall för kronofogden. Artikeln får oss att tänka att sambandet finns.
Jag tycker inte man generellt kan säga att det finns ett direkt samband. Dock skadas politikerförtroendet. Politiker måste tillåtas vara som "folk i allmänhet" med fel och brister men i sådana frågor som handlar om att leva upp till lagar och regler måste vi politiker vara föredömen. Visst ligger UNT: s bild lagrad och framtonar när jag ska sätta mina kryss. Men jag kompletterar med en annan kanske viktigare bild. Vilka vädjar om mina kryss enbart för att göra karriär?
Vilka kandidater har en ideologisk övertygelse och är beredd att stå för den i alla väder och en ideologisk syn, som tilltalar mig? Bland de intressanta finner jag utan tvekan nummer två på FP: s riksdagslista, Maria Weimer.

Inga kommentarer: