fredag 26 augusti 2011

Vart går Centern?

Fem dagar i Norrbotten med rikligt med regn. Men man behövde regn efter lång tid med sol och värme. Jag badade i Bottenviken i 16 - gradigt vatten. Om jag säger att det var skönt tycker nog en del att man låtsas. Nåja, det var skönt.
Kommentarerna till vem, som borde eller torde bli vald som ny ledare för Centern blir allt fler. spelar det någon roll? Jag såg en kommentar av en centerpartist: För politikens inriktning spelar det ingen roll, det är ju stämman, som bestämmer politikens innehåll. Ojdå, hon har inte varit med, varit med under den tid när makten har flyttats allt mer till en liten grupp i partiernas ledning. Det är klart att partiledarens åsikter har stor betydelse för vilken inriktning dess politik får. Annie sägs vara en god representant för Stureplanscentern och Anna-Karin vara mer socialliberal. Samtidigt sägs Anna-Karin vara den som mer än Annie kommer att fortsätta i samma riktning som Maud gått. För mig blir det här konstigt. Maud har väl i hög grad försökt göra stureplanscenterpartisterna glada eller är det bara att hon gått lydigt i Moderaternas ledband. Alltnog, Centern har tidernas chans att inta en tom del av den politiska arenan, den socialliberala och därmed förändra den partipolitiska bilden. Jag känner mig nu inte säker på att man kommer att göra det. Vad jag känner mig säker på är emellertid att politiska debatten i nästa valrörelse måste handla om fred och ickevåld, om natur och miljö, om solidaritet med utsatta människor och om kulturens betydelse för välfärden.

Inga kommentarer: