fredag 27 juli 2012

Järnväg behövs mellan Uppsala och Enköping

Ska ny järnväg mellan Uppsala och Enköping byggas, är en fråga, som nu kommit upp till debatt. vem och vilka partier kan mest ta äran åt sig av att ha drivit frågan. Socialdemokrater och Kristdemokrater tvistar nu om det. Sådana här debatter har svårt att gå hem hos medborgarna. Sluta käbbla om vem som sa nej eller ja och när man sa det, se till att någonting händer, är uppfattningar jag ofta möter. I den här frågan skulle jag kunna berätta om att jag fick häftig och onyanserad kritik när jag i Regionfullmäktige avvek från partilinjen och anslöt mig till förslaget att starta förstudie av ett byggande av nämnda järnväg. Prioritera inte den frågan var den uppfattning jag borde ha anslutit mig till, enligt "uppläxarna". Visst, företräder man ett parti har man ett ansvar att följa en partilinje. Men det finns frågor, som man upplever så ideologiska att det inte är möjligt att agera på mer är ett sätt. Den här frågan är en sådan. Men, det viktiga nu är att enas kring en uppfattning att järnväg mellan Enköping och Uppsala är angelägen att få till stånd.

Inga kommentarer: